Formule 1-piloot Romain Grosjean ontsnapt aan de dood nadat auto ontploft
De Grand Prix van Bahrein was een redelijk saaie bedoeling als het op racen aankomt. Het spijtige maar toch wel spectaculaire hoogtepunt van de avond was de manier waarop de auto van Frans F1-piloot Romain Grosjean ontplofte. De Fransman knalde vol tegen een vangrail aan nadat hij in contact kwam met een andere wagen en de controle verloor.
Romain Grosjean werd met trillende benen en verbrande handen in de ziekenwagen afgevoerd. Het was een crash dat je zelden ziet. Eerste ronde van de Grand Prix van Bahrein, net uit de bocht naar een lang recht stuk ziet Grosjean een gat tussen twee wagens. Hij vliegt tegen topsnelheid het gat in maar raakt een andere auto en vliegt de vangrail in. Zijn auto verandert in een bal van vuur en wordt letterlijk in twee gescheurd door de vangrail. Geen Grosjean te zien, maar na een dikke tien seconden in het vuur zien we hem uit zijn auto sprinten, alles was oké. Race-fanaat Kenneth Van Dessel kon de crash niet live zien, maar schrok er ongelofelijk van. ‘Ik heb al vaker gezien dat auto’s in brand vliegen maar dit was toch wel een heel spectaculaire crash.’
Romain Grosjean heeft zijn reputatie ook niet mee, hij is een van de piloten die er om gekend staat om zijn auto al eens in de kant te rijden. Hij, en de Rus Daniell Kvyat, die ook betrokken was bij het ongeval. Maar dit ongeluk had niets met hun rijstijl of reputatie te maken. ‘Grosjean kon Kvyat nooit gezien hebben, en in die eerste ronde is het gewoon ook zo druk dat het heel moeilijk is om niet te botsen’, verklaart Kenneth. De race werd herstart een uur later en na nog wat korte onderbrekingen won de Britse wereldkampioen Lewis Hamilton naar goede gewoonte opnieuw.
De halo
Het zag er nochtans heel slecht uit voor Grosjean. ‘Zijn halo heeft zijn leven gered’, zegt Kenneth. De halo is de bovenste ring die sinds enkele jaren op de cockpit van de auto’s staat. Deze ring weegt maar zeven kilogram maar kan een gewicht aan van wel twaalf ton. De Formule 1 maakte deze ring zodat piloten beter beschermt zouden blijven, en dat heeft de halo zeker bewezen. Er was nochtans veel kritiek op de halo. Grosjean zelf zei eerder dat hij geen fan was van het nieuwe veiligheidssysteem, maar daar denkt hij nu heel anders over. Ook Kenneth heeft kritiek, maar beseft wel dat het nieuwe systeem haar werk doet. ‘Ik vind persoonlijk dat dat op niks trekt maar het heeft nu wel het leven van Grosjean gered.’
Bandenmuur
Maar waarom kwam Grosjean in contact met een vangrail in plaats van een zachte bandenmuur? Een muur zonder banden is wat de Braziliaanse Formule 1-legende Ayrton Senna fataal werd in 1994. De Braziliaan knalde tegen een muur aan nadat hij niet uit de bocht geraakte en stierf later in het hospitaal. Het verschil tussen de twee crashes is dat Grosjeans crash gebeurde op een recht stuk, redelijk ver achter de bocht. ‘Of er volgend jaar een bandenmuur zal staan weet ik niet’, zegt Kenneth. ‘ik denk wel dat ze het circuit verder gaan opentrekken en dat de bareel veel verder zal staan zodat er meer ruimte is.’
The show must go on
Volgende race zien we Grosjean nog niet terug achter het stuur omdat hij moet herstellen van zijn brandwonden, maar dit houdt hem niet weg van het racen. ‘Uiteindelijk beseffen die mannen ook wel waar ze mee bezig zijn en weten ze dat het gevaarlijk is, dus dat komt wel in orde. De eerste race gaat het misschien nog wat moeilijk zijn maar uiteindelijk komt hij er wel bovenop’, zegt Kenneth. Braziliaans Reserve-piloot Pietro Fittipaldi zal Grosjean vervangen voor komende race. Heel de race-wereld is opgelucht dat Grosjean er zo goed van af kwam.
Tekst en foto: © Wannes Averhals