Sarah Dimani stopt als mode-influencer: ‘Het is een droomjob, maar het lijkt mooier dan het is’
Sarah Dimani begon in 2012 met een persoonlijk Instagramprofiel als artistieke uitlaatklep. Ze zette haar liefde voor mode in de kijker en bereikte daarmee zo’n 102.000 volgers. Na acht jaar laat ze het label ‘mode-influencer’ en haar bijhorende Instagrampagina achter zich. Sarah zal altijd van mode blijven houden, maar focust zich nu liever op wat ze echt belangrijk vindt in het leven: maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar maken.
Had je altijd al de ambitie om mode-influencer te worden?
‘In het begin postte ik gewoon foto’s op Instagram, maar absoluut niet met de bedoeling om vlogster of influencer te worden, want dat bestond toen nog niet. Vrienden en vreemden stelden vragen als: “Van waar heb je dat T-shirt?” of “Hoe heb jij je hoofddoek geknoopt?”, die ik steeds beantwoordde. I just went with the flow en uiteindelijk ben ik uitgegroeid tot wie ik ben. Mode was voor mij heel belangrijk en mijn allereerste doel. Dat was niet met een businessplan of bepaalde intentie, maar just me having fun.’
Welke weg heb je afgelegd om jouw plek als mode-influencer op Instagram te bemachtigen?
‘Als moslima en Marokkaans meisje met hoofddoek was het moeilijk om binnen te geraken in de Belgische mode-industrie. Ik kende niemand en had geen voorbeeld. Er was geen guideline, dus wij wisten niet goed hoe we eraan moesten beginnen. Ik heb hard moeten werken om die plek te bemachtigen door mails te sturen naar bedrijven voor een samenwerking en mezelf te introduceren. Ik ging naar elk evenement en pushte mezelf om te netwerken. Het is begonnen met één PR-bureau dat in mij geloofde en daarna ging de bal aan het rollen.’
In hoeverre haalde jij voldoening uit jouw carrière als mode-influencer?
‘Instagram was een platform om mezelf te ontplooien, maar na vier jaar was ik het een beetje moe om altijd hetzelfde te doen. Vrienden zeiden me: “In het echte leven ben jij veel interessanter dan wat jij laat blijken op social media.” Ik heb dan geprobeerd meer Sarah te brengen door naast mode ook over maatschappelijke onderwerpen te posten. Ik beschreef mezelf als de meest atypische influencer die je ooit kon tegenkomen. Die combinatie was heel tof, maar zorgde voor een tweestrijd. Het fashiongedeelte vond ik superleuk, maar tegelijkertijd ook heel energierovend. Ik heb dan voor mijzelf moeten uitmaken van: “Vind ik het leuk? Ja. Wil ik dit doen voor de rest van mijn leven? Nee.”‘
‘Ik wil niet leven voor het beeld dat mensen van mij hebben, maar ik wil leven naar het beeld dat ik van mezelf heb’
Je hebt recent jouw Instagrampagina verwijderd. Hoe kijk je terug op die beslissing?
‘Het enige dat ik nog heel tof vond aan mijn eigen Instagram was puur het aanhalen van onderwerpen. Daarom heb ik besloten om Sarah D. te sluiten en te beginnen met het zelfliefdeplatform The Narcist. Ik wil niet leven voor het beeld dat mensen van mij hebben, maar ik wil leven naar het beeld dat ik van mezelf heb. Het geeft me de opportuniteit om terug van nul te beginnen en weer waardevolle volgers te halen. Voor mij is dat communitygevoel heel belangrijk. Ik ben blij met mijn beslissing: het heeft mij veel ademruimte gegeven. Ik kan nu alle content maken in mijn pyjama, ik moet er niet meer goed uitzien en mijn gezicht niet meer laten zien. Dat is echt een hele opluchting.’
Veel mensen zien mode-influencer als een droomjob. Hoe sta je daar tegenover?
‘Het is een droomjob, maar het lijkt mooier dan het is. Het is een 24/7-job waarin je altijd de beste versie van jezelf moet zijn. Je moet alert zijn en mee zijn met trends. Dat vraagt heel veel energie en veel mensen onderschatten dat. Als influencer moet je constant content voorzien en dat is the hardest task ever want niet elke dag heb je evenveel goesting. Je platform bestaat aan de hand van een app, die de afgelopen jaren enorm is veranderd. We zijn bezig tegen een robot, er is totaal niets menselijks aan die app. Je moet elke dag posten om het engagement hoog te houden, dat was heel vermoeiend.’
Welke tip wil je meegeven aan jongeren die een carrière als mode-influencer willen uitbouwen?
‘Blijf vooral dicht bij wie je bent, dat maakt je uniek. Het gaat niet om wat mensen vinden, maar wat jij vindt. Ik denk dat het belangrijk is dat je je eigen narratief blijft vasthouden: dat mensen je bedrijf niet gaan leiden, maar dat jij je eigen bedrijf gaat leiden, ook al is dat maar een kleine Instagrampagina.’
Tekst: Amber Comhaire, foto: © The Narcist