04/01/2021

Het oog wil ook wat: Bookstagrammers steken leestips in nieuw jasje

Wie veel tijd doorbrengt op Instagram heeft het ongetwijfeld al eens gezien, Bookstagrams, of Instagrampagina’s vol met prachtige foto’s van boeken. Bookstagrammers zijn trending en ze stimuleren de boekverkoop. ‘Het inspireert mensen om boeken te lezen’, zegt Bookstagrammer Chiara De Prest.

Chiara De Prest is 22 jaar en afgestudeerd als journalist. Ze volgt nog een verkorte opleiding communicatie aan Arteveldehogeschool. Chiara is een echte boekenwurm, ze heeft een blog waar ze boeken recenseert en een bookstagram. Maar wat is dat juist, een Bookstragram?

Bookstagram is een samensmelting van ‘books’ en ‘instagram’. Met andere woorden, een Instagramaccount waar boekfanaten vanalles delen over boeken. Bookstragrammers wisselen leestips uit, praten over boeken waar ze naar uitkijken en schrijven soms korte recensies. Instragram is een erg visueel medium en daarom is de esthetische kant zeer belangrijk. Een goede bookstragrammer heeft naast boeken dus ook een passie voor fotografie.

(Lees verder onder de foto.)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door chiara (@heavenlybookish)

‘heavenlybookish’

Chiara begon zo’n jaar geleden met haar Bookstagram heavenlybookish’. ‘Ik ben er eigenlijk meteen mee begonnen vanaf ik wist dat het bestond. Mijn doel was voornamelijk om nieuwe boeken te leren kennen. Ik kende wel bepaalde bekende auteurs, maar ik wilde mijn horizon verbreden. Er bestaan trouwens niet enkel boekenaccounts op Instagram. Je hebt ook Booktwitter, Booktok en Booktube. Op Instagram kan je foto’s plaatsen met #books en #bookstagram en ik ben zelf ook heel wat boekenlovers beginnen volgen. Zo kreeg ik gaandeweg er ook heel wat volgers bij.‘

Samenwerking uitgeverijen

Ze werkt ook samen met uitgeverijen die haar gratis boeken geven. In ruil schrijft ze een recensie en post ze foto’s op haar Instagrampagina. ‘Ik zie wel veel reacties van mensen die het boek in hun verlanglijstje zetten of die mij bedanken voor de tips. Of ze het effectief gaan lezen weet ik natuurlijk niet. Het inspireert mensen wel om boeken te lezen.’

Laat je niet misleiden, veel verdienen de Bookstragrammers er niet aan. ‘Ik vind het wel jammer dat we daar niet voor betaald worden, maar ik snap het ook ergens wel. Er is ook geen budget voor. Maar daar kruipt echt enorm veel tijd in, zeker als je ziet wat ik allemaal doe voor die uitgeverijen. Een foto op Instagram, stories maken, blogberichten schrijven, een recensie schrijven op GoodReads of bol.com, tweeten, enzovoort. Ik promoot dus echt wel hun boek. Ik werk wel uitsluitend met uitgeverijen die ik respecteer.’

Het belang van boekcovers

Boekcovers zijn de laatste tijd veel belangrijker geworden en visuele mediums zoals Instragram spelen daar zeker een rol in. Je kan je afvragen of het wel de bedoeling is om een boek te lezen, enkel en alleen door de cover te zien. In het Engels zegt men niet voor niets ‘Don’t judge a book by its cover’. ‘Ik heb daar zelf over gesproken met uitgeverijen en ze zetten daar echt heel hard op in.’, zegt Chiara. ‘Vaak kom je ook gewoon foto’s tegen van boekenkasten. Mensen vinden dat boeken mooi moeten zijn en mooi in de kast moet staan. Veel boeken met lelijke covers heb ik inderdaad niet en die zie ik ook niet heel vaak voorbij komen. Als ik mijn boeken recenseer zeg ik ook altijd iets over de cover, omdat ik weet dat mensen dat belangrijk vinden. Uiteindelijk spendeer ik ook mijn geld niet enkel en alleen aan een cover. Als de cover mooi is, is dat een pluspunt maar het is geen vereiste. Het gaat mijn mening van het boek niet veranderen.’

(Lees verder onder de foto.)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door chiara (@heavenlybookish)

Giveaways

Chiara vergroot ook haar bereik door zogenaamde ‘giveaways’, waarbij ze gratis boeken of andere dingen verloot. ‘Ik vraag natuurlijk aan de deelnemers om mij te volgen en daar krijgen de winnaars in ruil dan iets voor. Iedereen houdt van gratis dingen, dus dan volgen ze je ook wel. Mensen moeten mij bijvoorbeeld volgen, mijn profiel delen, reageren en dan koop ik een boek voor sommige van hen. Ik investeer daar dus geld in, maar dat is eigenlijk marketing. Dankzij één giveaway krijg ik soms 100 extra volgers. Dus dat is wel mooi. Ik doe dat ook gewoon graag, boeken geven.’

Volgers

Chiara’s volgers zijn eerder jong, maar door de wijziging in het algoritme voelt ze dat ze minder jongeren kan bereiken. ‘Mijn volgers zijn vooral jongeren van mijn leeftijd en ouder. Ik denk wel dat het lezen populairder kon maken, mocht Instagram niet Instagram zijn’, zucht Chiara. ‘39,5 procent van mijn bezoekers zijn tussen 18 en 24 jaar oud. Verder zijn 38,3 procent tussen 25 en 34 jaar oud. Haar doelpubliek bestaat daarnaast overwegend uit vrouwen, goed voor 88,1 procent.’

Algoritme

Door de lockdowns zag Chiara haar aantal volgers stijgen, maar dat was niet altijd rozengeur en maneschijn. Door het nieuwe algoritme van Instagram wordt je benadeeld wanneer je geen populair account hebt. Goede content wordt meer in de schijnwerpers gezet en slecht presterende content zie je amper nog verschijnen. ‘Ik denk echt dat Instagram uiteindelijk gaat verdwijnen. Bij elke nieuwe update zie ik gewoon mensen afhaken. Het is niet leuk als je daar zo veel tijd en werk in steekt en dat het platform het dan verpest omdat je geen likes krijgt. Mensen zeggen wel dat je je niets moet aantrekken van likes en op dit moment doe ik dat ook niet. Ik maak een foto en ik post het, of het nu veel likes gaat krijgen of niet. Maar ik snap dat het voor veel mensen belangrijk is en een soort van houvast is. Als je daar dan zo veel tijd, energie en moeite in steekt en maar 90 likes krijgt, is dat echt niet leuk’, besluit Chiara.

Tekst: Chloé Festraets, foto © Chiara De Prest