Microgroenten kweken in je eigen keuken
Lekker koken met microgroenten. Klinkt het als muziek in de oren? Na een gesprek met Dries Bovijn, productontwikkelaar en medeoprichter van Mother, bleek al snel dat zij geen pandemie nodig hadden om het respect voor de natuur te ontdekken. Het Belgische bedrijf uit Wetteren lanceerde twee jaar geleden al kweeklampen om zelf planten en microgroenten te kweken. Deze blijken nog maar de start van een hele productlijn aan zelfvoorzienende producten.
De natuur in
Een bezoek aan het kantoor van Mother zat er – door COVID-19 – helaas niet in. Gelukkig stond Bovijn me graag te woord via de telefoon. Terwijl ik aandachtig luisterde naar de inspirerende woorden raakte ik plots afgeleid. Door de grote ramen van mijn home office aan de voorkant van het huis zag ik heel wat mensen voorbijdenderen: wandelaars, joggers en fietsers. Ik merkte op dat veel meer mensen de deur uit gaan om simpelweg te wandelen in hun eigen dorp. Wie dat een jaar geleden deed zou zo ‘niet cool’ bevonden worden. Toch sprong het bedrijf Mother al zes jaar eerder op deze trend. Bovijn is niet alleen medeoprichter maar ontwerpt ook zelf de producten. Een verrassende collectie met een gezamenlijk respect voor pure duurzaamheid.
Onbekend terrein
Bovijn: ‘Productontwikkeling is wat ik gewoonlijk doe. Ik heb in het verleden, als consultant, enkele startups opgebouwd voor andere bedrijven. Ik had dus al wel ervaring in het opstarten van bedrijven. Planten waren wel nieuw voor mij. In deze sector heb ik nooit eerder gewerkt.’
Dagelijkse duurzaamheid
Mother is ontstaan vanuit de missie om mensen zelfvoorzienend te laten leven. De technologie hiervoor bestond al, alleen waren de producten er nog niet. Er zijn al heel wat indoor farming technologieën maar die vonden tot nu toe hun weg niet naar de huiskamer. Vanuit het perspectief als productontwerper zag Bovijn de kans om hier verandering in te brengen.
‘Bij Mother geloven we erin als je zelfvoorzienend leeft, je een hele dag bezig kan zijn met jouw passie. Je kan jezelf ontdekken en anderen helpen’
Het eerste product dat Mother lanceerde was een groeilicht. De ‘PlantSpectrum’ lamp bootst de zon na om zo planten vlot te onderhouden en te laten groeien. De lancering van dit product was vooral gericht op kamerplantenthousiasten en hobbykwekers. Al snel bleek dat er ook een professioneel publiek ontstond. Heel wat restaurants en boeren die op kleine schaal kweken toonden interesse. Ondertussen heeft de lamp al heel wat ontwikkelingen ondergaan en bestaat ze in drie verschillende versies.
Dit bericht bekijken op Instagram
Groen is meer dan een marketingtruc
Is het mogelijk om indoor farming toegankelijk te maken voor iedereen? Dat vroeg het Belgisch bedrijf Mother zich af. Na het succes van de ‘PlantSpectrum’ lanceerden ze de ‘MicroFarm’, een lamp om microgroenten te kweken in slechts zeven tot tien dagen. Ze zijn op dat vlak wereldwijd de pionier: ‘Er bestaan al heel wat technologieën om sprouts te kweken of kruidenkits maar er was niet meteen iets op de markt om in grote hoeveelheden groenten te kweken. Dit blijkt ook uit de internationale interesse voor de producten. Zo is onze afzetmarkt niet beperkt tot Europa maar krijgen we ook heel wat bestellingen uit Australië en de Verenigde Staten. In die landen weten de mensen ook beter wat microgroenten zijn en kennen ze de unieke smaken’, vertelt Bovijn.
‘Hier weten mensen nog niet goed wat microgroenten zijn. Ze denken allemaal dat het een beetje op tuinkers lijkt’
Groene blaadjes
Microgroenten zijn plantjes die op zeer jonge leeftijd geoogst worden. Het zaaien gaat net zoals bij andere planten, alleen het oogsten gebeurt vroeger. Als de plantjes niet meteen worden geoogst worden ze een gewone groente. Heel wat toprestaurants kennen al langer de kwaliteiten van microgroenten, het zijn namelijk echte smaakbommetjes. Je krijgt de smaak van een volwassen groente en de voedingswaarden liggen veel hoger. ‘Bij een broccoli ligt de voedingswaarde zelfs veertig keer hoger’, verklapt Bovijn. ‘Bovendien hebben ze in tegenstelling tot volwassen planten geen extra nutriënten of pesticiden nodig omdat je ze veel vroeger oogst. Desondanks de voordelen wordt de smaak vaak onderschat. Heel wat mensen verwarren deze technologie met die van sprouts, deze hebben meestal een nootachtige smaak.’
Geen geitenwollen sokken
Een bewustere levensstijl is niet alleen meer weggelegd voor green queens. Onze generatie staat groener in het leven. Dat beweert ook Bovijn: ‘We zijn de laatste maanden sterk gegroeid, we zien een stijgende lijn in de bewustwording. We proberen die trend dan ook aan te moedigen door bijvoorbeeld onze recepten in de app uit te breiden. Het zijn eenvoudige dingen maar zo willen we mensen duidelijk maken wat microgroenten juist zijn.’
‘We willen niemand verplichten om enkel met onze producten te werken. We willen vooral de nodige groei in die richting versnellen. Het is belangrijk voor onze toekomst om te weten waar onze voeding vandaan komt en gezonder te eten. Het zal nodig zijn’
Bij Mother gebruiken ze geen holle woorden die alleen maar dienen om een goede indruk te maken. De producten van Mother zijn populair dankzij een shift in de consumptiemaatschappij. Blijven teren op dat succes is makkelijk maar is niet waar het bedrijf voor staat. Zo is het vierkoppig team volop bezig met nieuwe projecten om zo zelfvoorzienend mogelijk te gaan leven. Een sterk signaal voor de algemene bewustwording.
Functionaliteit boven
Eenvoud siert in het ontwerp van de producten. Bij de gewone plantenliefhebbers doen de technische zaken van de groeilampen vaak geen belletje rinkelen. Ook hiermee wordt rekening gehouden. Alle lichtmodules zijn zo minimalistisch en tijdloos mogelijk ontworpen. Er zijn geen moeilijke instellingen. Alles heeft een functie en er zijn geen onnodige details. De producten worden ook ondersteund door een app. Toch proberen ze niet voortdurend de gebruiker naar de app te sturen om het zo toegankelijk mogelijk te houden voor iedereen.
Eco state of mind
Duurzame producten met een wow-factor waarmee je zelf voedsel kan kweken, klinkt als de perfecte aankoop. Toch is de wedloop om meer microgroenten te consumeren nog niet gestart. Heel wat restaurants zijn al wel overtuigd. Zij pimpen hun borden al enkele jaren met deze verfijnde en smaakvolle producten. Heel wat zaken gaan nog een stap verder en kweken zelf hun microgroenten. De consumenten zelf blijven helaas wel achter. Deze transformatie vraagt tijd. De grootste uitdaging is de kennis van het begrip verbeteren en mensen aanzetten om zich ook te engageren. Het vraagt een kleine gedragswijziging van de consument, maar de meesten lijken er – stilaan – rijp voor te zijn.
Tekst: Ellen Tavernier, foto’s: © Mother