SCHRIJVERSPORTRET – Dominique Biebau: ‘Verhalen vertellen is een beetje gestructureerd liegen’
Corona doet meer lezen, blijkt uit de verkoopcijfers van de boekhandels. Om het leesvirus nog wat verder te verspreiden gluren onze 21bis-reporters binnen in de schrijfkamer van hun favoriete auteur. Het resultaat is een boeiende reeks portretten van zowel jonge debuterende schrijvers als rotten in het vak. In deze aflevering: Dominique Biebau. Voor zijn boek Russisch voor beginners ontving hij twee prijzen: de Gouden Strop voor spannendste Nederlandstalige roman en de Hercule Poirotprijs voor beste Vlaamse misdaadroman van 2019. Al gooide Biebau het in 2020 over een heel andere boeg en schreef hij zijn eerste kinderboek, Boerman.
Het contrast tussen beide boeken is groot, maar Dominique Biebau vindt dat beide genres elkaar goed afwisselen. ‘Ik zie mezelf perfect een thriller schrijven daarna een kinderboek en dan weer een thriller. Dat houdt elkaar mooi in evenwicht. Het zijn twee verschillende kanten die je hebt als persoon die eruit moeten.’
‘Toen ik in het zesde middelbaar zat, deed ik mee aan een opstelwedstrijd. Er waren 400 deelnemers, maar ik was erin geslaagd om de hoofdprijs te winnen: een televisie. Toen dacht ik: als ik met een paar uur schrijven een televisie kan verdienen, dan kan ik hier een broodwinning van maken.’
En dat deed Dominique Biebau ook. Hij schreef al ruim twintig jaar, maar zijn eerste publicatie kwam pas veel later. Biebau was 35 jaar toen zijn eerste boek, Trage Wegen, op de markt kwam.
‘Een boek lezen is voor mij nog altijd de meest humane manier om in andermans hoofd te kijken zonder dat er bijlen of messen aan te pas moeten komen. Dat zorgt er voor dat je een stukje kan meeleven met je personage en dat je ook even verlost wordt van je eigen problemen’, vertelt Biebau.
Reportage, camera en geluid: Dimke Baessens & Amber Vanneck, foto: © Dimke Baessens