01/05/2021

Last van uitstelgedrag? Met deze 10 tips geraak je door de laatste deadlines

Deadlines, stress en examens. Het einde van het academiejaar is in zicht. Nu je de laatste maanden probeert door te komen, krijg je spijt dat je die grote taken zo lang hebt uitgesteld. Om je nog meer druk en stress te besparen begin je best zo snel mogelijk aan je opdrachten en studiewerk. Maar hoe doe je dat? 

Met deze tips van Studentenvoorzieningen bij de hogeschool Thomas More maak je een einde aan je uitstelgedrag. Studentenbegeleider Laurens Wynen legt jou uit hoe je dit gedrag best aanpakt, maar ook hoe je je nieuwe gewoontes volhoudt.

1. Ken jezelf

Jij weet als geen ander hoe je in elkaar zit. Zo weet je ook hoe jij met uitstelgedrag omgaat. Probeer uitstelsignalen te herkennen en je vaste rituelen onder ogen te komen. Alleen als je begrijpt hoe je uitstelt, kan je het ook tegenhouden. Zo kan het zijn dat je vaak begint op te ruimen of berichtjes met je vrienden stuurt als je geen zin hebt om te studeren.

2. Bouw gewoontes op

Zelfdiscipline is iets dat je wel of niet hebt. Het is moeilijk te creëren maar met simpele trucjes kan je het toch omzeilen. Dingen die je vaak doet, doe je bijna automatisch. Voor een gewoonte heb je nauwelijks discipline nodig. Als je erin slaagt om van studeren een routine te maken, is het nog maar half zo lastig. 

3. Hak in stukken

Stel realistische doelen op en probeer niet alles in één keer te doen. Het belangrijkste bij uitstelgedrag is de eerste stap zetten. Vanaf dat je eraan begint, is het niet meer zo moeilijk. Probeer daarom je opdrachten en leerstof in stukken te hakken. Leer niet meteen heel de cursus maar start bij het eerste hoofdstuk. Zo verdeel je het werk en heb je het gevoel dat je minder energie kwijt bent dan wanneer je alles in één keer doet. 

4. Kies voor snel succes

Als je ook een paar simpele taakjes hebt liggen, doe deze dan eerst. Iets kunnen afvinken op je to-dolijst geeft je een boost. Kleinere taken duren ook vaak maar enkele minuten en motiveren je om aan de rest te starten. Als je al begonnen bent, kan je makkelijker doorzetten. Toch wijst Wynen erop dat je niet enkel succeservaringen moet opzoeken. ‘Uitstellers schuiven moeilijke taken vaak op de baan. Ze doen makkelijke dingen in de plaats omdat ze zo toch het gevoel hebben goed bezig te zijn, hoewel ze eigenlijk ook op moeilijkere taken zouden moeten focussen.’

5. Plan je tijd

Zorg ervoor dat je je studietijd inplant en doe dit bewust. Kies een moment uit waarop je weet dat je het productiefste bent. Begin jij pas bergen te verzetten om 2 uur? Onthoud dit dan ook. Zorg dat je overdag al andere taakjes hebt afgewerkt en houd je ideale studiemoment vrij. 

6. Motiveer jezelf

Jij bent jouw belangrijkste motivatie, wat je doet doe je immers voor jezelf. Voor een droomjob die je voor ogen hebt of een doel dat je jezelf hebt opgelegd. Probeer jezelf daaraan te herinneren. Hang post-its op met kleine motiverende tekstjes. Schrijf je doelen, dromen en ambities neer of stel ze visueel voor in een vision board. Zo weet je waar je naartoe werkt.

7. Vraag hulp

Het is normaal dat je op zoek gaat naar excuses voor het uitstellen om jezelf gerust te stellen. Als je denkt dat je te laat gaat beginnen en niet gaat willen werken, zoek dan iemand om je te helpen. Vraag aan een studiegenoot of een vriend om je een reminder te sturen om aan een taak te beginnen. Daarnaast kan een studiemaatje je motiveren om je laatste hoofdstuk te leren. ‘Studenten kunnen ook altijd terecht bij de dienst studentenvoorzieningen van hun hoge school of universiteit. Zij kunnen je meer info geven of verdere ondersteuning bieden,’ deelt Wynen mee. 

8. Download apps

Ook al kan je je gsm het best helemaal vermijden, enkele apps kunnen toch van pas komen. Forest, Focus, Flipd of Space zijn apps die je kunnen helpen met je concentratie. Ze blokkeren tijdelijk je smartphone, geheel of gedeeltelijk. Zo zorgen ze ervoor dat je niet per ongeluk verdwaalt op TikTok of YouTube. 

9. Falen is oké

Je hebt een deadline gemist, hebt last minute een slechte paper ingediend of hebt niet genoeg kunnen leren. Falen is oké. Dat je één keer iets hebt uitgesteld, wil niet zeggen dat je moet opgeven. Probeer je te focussen op wat nog voor je ligt. Ook al is je negatieve gevoel nog niet meteen weg, pik de draad weer op. Zo krijg je terug het gevoel dat je de touwtjes in handen hebt. 

10. Neem op tijd rust

Je hoeft jezelf niet te forceren. Als het echt even niet meer gaat, moet je pauzeren. Neem een warm bad, ga sporten of maak een wandeling, maar blijf niet hangen in je negatieve spiraal. Zo verspil je tijd en je wordt er ook niet productiever van.

 

Tekst en foto: © Hanne Van Oeckel