Boem Paukeslag!: ‘Paul van Ostaijen had een slam poet kunnen zijn’
De dichtbundel Bezette Stad van Paul van Ostaijen is honderd jaar oud. Het originele manuscript is sinds eind maart te zien in het Letterenhuis in Antwerpen. De dichter was een rebel en activist in zijn eigen tijd. Vormt Paul van Ostaijen nog een inspiratie voor jonge dichters vandaag?
De Vlaamse regering kocht recent het originele manuscript van Bezette Stad aan en stelt het open voor publiek in het Letterenhuis in Antwerpen. Honderd jaar geleden bracht Paul van Ostaijen deze dichtbundel uit waarin onder andere het gedicht Boem Paukeslag! staat. Kenmerkend voor de dichter is de ritmiek en klank die hij probeert op te wekken in zijn gedichten. Dit doet hij door met grote, kleine of vette letters te werken en zijn eigen stijl van lay-out toe te passen.
Jonge dichters
Om de verjaardag te vieren loopt in de Dusartbibliotheek in Hasselt de reizende expositie Boem Paukeslag!: Bezette stad x5. Vijf jonge dichters maakten een eigen interpretatie van het werk van Paul van Ostaijen. Jens Meijen schreef het gedicht Nieuwjaarsdag met bijhorende soundscapes. Tijdens zijn studie Taal- en Letterkunde leerde Jens de oude dichter opnieuw kennen. ‘Van Ostaijen was zeer belangrijk voor het Nederlands als taal, hij vocht tegen de verfransing in het begin van de twinstigte eeuw’, legt hij uit.
Vanuit dat thema, strijd, ziet slam poet Bertrand Iradukunda een link met slam poetry. Ook de stijl van Van Ostaijen doet hem denken aan slam. ‘Zijn gedichten lijken op wat je vandaag in moderne dichtbundels kunt vinden’, zegt Bertrand.
Op welke manier kijken deze jonge dichters naar Paul van Ostaijen en dient hij als inspiratiebron? Bekijk hieronder de reportage.
Tekst & reportage: Jeroen Gielen