26/10/2021

TikTok journalist Jonas Lips (23): ‘Nieuws via sociale media is de toekomst’

In een wereld waar men virale dansjes doet, gekke nieuwe recepten ontdekt en herkenbare grapjes maakt, probeert TikTok journalist Jonas Lips (23) nieuws te brengen aan jongeren via het account van HLN en VTM nieuws. ‘We zijn momenteel nog in een testfase om te zien wat voor nieuws we gaan brengen en op welke manier. Ikzelf moet in dit verhaal de visie uitwerken en op termijn elke dag minstens een tiktok maken.’

Jonas is een 23-jarige journalist die zich dagelijks bezighoudt met de bekende sociale media app TikTok. Een job die te mooi lijkt om waar te zijn, maar eentje die Jonas toch uitvoert met passie en plezier. ‘Mijn grootste taak is om HLN op TikTok te lanceren en op lange termijn ook VTM nieuws. Op die kanalen breng ik elke dag nieuwsverhalen die op de foryou page moeten belanden. Dit doe ik voor de doelgroep 13 tot 25jarigen. Het is echt een uitdaging, maar ik vind het een geweldige ervaring’, legt Jonas uit.

‘We hadden op vier maanden tijd meer dan 100.000 volgers. Dat was echt gek. TikTok is gewoon booming business

Een opleiding Journalistiek, een postgraduaat Digital Content en een ervaring als videojournalist later, kwam Jonas terecht in de wereld van TikTok journalistiek. ‘Mijn eerste ervaring als TikTok journalist was bij VRT, specifiek Karrewiet. We zochten naar manieren om een grote groep kinderen te bereiken. Na een tegenvaller op Instagram, zijn we overgegaan naar TikTok. Dat was meteen een succes. We hadden op vier maanden tijd meer dan 100.000 volgers. Dat was echt gek. TikTok is gewoon booming business’, aldus Jonas.

Jonas en zijn collega nemen een tiktok op voor Karrewiet © Jonas Lips

Waarom TikTok?

Dat mensen zich afvragen waarom een TikTok journalist nodig is, begrijpt Jonas volledig. Toch weet hij daar een simpel antwoord op te bieden.

‘Meer dan twee miljoen Belgen zitten op TikTok; dat is dus een enorm groot publiek dat je kunt bereiken. Met een succesvolle tiktok kun je een heel land in iets laten geloven. Daarom moeten nieuwskanalen aanwezig zijn op TikTok, om tegen fake news in te gaan’, zegt Jonas. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de situatie met Jurgen Conings. Er gingen op de foryou page complottheorieën rond die helemaal niet klopten. Wij willen voorkomen dat mensen denken dat die theorieën kloppen, door de juiste informatie aan de mensen te geven. We willen een betrouwbare bron zijn voor jongeren in een omgeving die verrekt van fake news.’

‘We willen een betrouwbare bron zijn voor jongeren in een omgeving die verrekt van fake news.’

@hln_be

Door Brussel trekt een nieuwe betoging tegen de coronamaatregelen. ##hln ##brussel ##corona ##viral ##fyp

♬ 彼此 – DJ BAI

Het leven zoals het is: TikTok journalist-editie

‘Je weet nooit welk nieuws er die dag viraal gaat op Tiktok. Je komt toe en begint te zoeken naar onderwerpen die die dag relevant zijn voor jouw doelgroep. Dagelijks door TikTok scrollen is dus een groot deel van mijn takenpakket… I know, too good to be true. Toch is het zo’, lacht Jonas. ‘Op zoek gaan naar die onderwerpen is mijn favoriet deel van de job. Als ik een onderwerp heb gevonden, ga ik op zoek naar de nodige informatie. Hierna bepaal ik welke informatie ik ga vermelden in de tiktok. De onderwerpen waar wij naar zoeken, kom je vaak tegen op nws.nws.nws.’

‘Dagelijks door TikTok scrollen is dus een groot deel van mijn takenpakket… I know, too good to be true. Toch is het zo’

Het onderwerp van deze week is het verhaal van Bart De Pauw. ‘Ik ga op zoek naar wat er is gebeurd, hoe het proces in elkaar zit, wie de bekende actrices zijn enzovoort. Ik weet dat de situatie met Bart De Pauw leeft bij jongeren, dus het spreekt voor zich dat het een goed onderwerp is om een tiktok over te maken.’

Met de hulp van zijn iPhone en de editor van TikTok gaat Jonas aan de slag. ‘Via TikTok neem je best eerst alles op voor je gaat bewerken. Er zijn veel aspecten aan het bewerken die bepalend kunnen zijn voor je tiktok’, legt Jonas uit. ‘Denk aan stickers, tekst en filters, maar ook welke muziek er op de achtergrond speelt. Als je een nummer kiest dat momenteel viraal gaat, is de kans groter dat je tiktok op de foryou page komt. Als m’n tiktok helemaal bewerkt is, dan smijt ik die online en wacht ik de likes en reacties af.’

Allesbehalve commercialisering

Jonas is het niet eens met het argument dat nieuws op sociale media te dicht tegen marketing ligt en dus tegen de journalistieke deontologie gaat.

‘Ik vind dat echt zever. Ik voel dat het enorm belangrijk is om op sociale media, en al zeker TikTok, aanwezig te zijn. Als je kijkt naar het buitenland doen andere nieuwsmerken soortgelijke dingen. De Instagrampagina nosstories in Nederland brengt bijvoorbeeld nieuws voor jongeren en zijn ook aanwezig op TikTok.’

‘Snel en makkelijk nieuws via sociale media is de toekomst’

Jonas gelooft in de digitalisering. Daarom weet hij zeker dat nieuws op sociale media de toekomst is.

‘Ik heb vernomen dat jongeren in België tegenwoordig alleen maar hun nieuws halen via Instagrampagina’s zoals nws.nws.nws. Zij hebben gewoonweg geen zin om elke avond veertig minuten naar Het Journaal te kijken’, zegt Jonas. ‘Snel en makkelijk nieuws via sociale media is de toekomst.’

‘Jongeren hebben gewoonweg geen zin om elke avond veertig minuten naar Het Journaal te kijken’

Hij gelooft dan ook dat de journalisten van de toekomst een expertise moeten vinden in online media. ‘Je ziet vandaag veel journalisten met het klassieke profiel, die kunnen schrijven voor de pers. Zij zijn natuurlijk ook nodig, maar de profielen die gekend zijn met online en sociale media… dat zijn de profielen van de toekomst’.

 

Tekst: Jolien Pollet, eindredactie: Marte Everaerts
Foto: © Jonas Lips