18/11/2021

Nutri-Scores hebben niet het verwachte effect: ‘Ik vind de scores nog te onduidelijk’

Mensen overtuigen om gezonde voeding te kopen via de Nutri-Scores blijkt moeilijker dan gedacht. Dat is het resultaat van een recent onderzoek van Sciensano. Hoe denken studenten over de Nutri-Scores?

In 2019 voerde België voor het eerst de Nutri-Score in. Nutri-Scores geven op een kleurrijke manier aan hoe gezond voedingsproducten zijn, van het aantal aanwezige calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels tot fruit, groenten en noten. Aan de hand van deze score kan de consument producten uit dezelfde voedingscategorie met elkaar vergelijken. Maar kiezen klanten hierdoor gezondere producten? Sciensano onderzocht hoe effectief het is om de Nutri-Score op de schaplabels, of de labels van de winkelrekken te vermelden.

Verschuiving

‘In ongeveer een derde van de onderzochte categorieën, kopen klanten vaker producten met Nutri-Score A of B’, dat meldt Stephanie Vandevijvere, wetenschapper bij Sciensano. ‘Producten met Nutri-Score D of E worden daarentegen minder verkocht. Deze positieve verschuiving is vooral merkbaar bij groente-, fruit- en zuivelproducten en bij zoetwaren. In andere voedingscategorieën zagen we dan weer een verschuiving naar minder gezonde producten, vooral bij de brood- en bakkerijproducten.’

Teleurstellend effect

Sciensano geeft toe dat ze een groter effect hadden verwacht. ‘Bij studies in andere landen waren de gevolgen duidelijker merkbaar’, merkt Vandevijvere op. Een eerste mogelijke verklaring is de kleur van de schaplabels. Die stonden aangegeven in zwart-wit, wat minder opvalt dan labels in kleur. Een andere reden kan liggen bij de omstandigheden van het onderzoek. Naast de schaplabels in de rekken, waren er ook andere advertentie-initiatieven rond de Nutri-Score in de winkels. Mochten we expliciet kunnen kijken naar het effect op het aankoopgedrag van de Nutri-Score op de schaplabels, kan de impact mogelijk hoger uitvallen dan nu het geval is.’ 

‘De studie toont in elk geval aan dat alleen een Nutri-Score vermelden op schaplabels niet genoeg is om klanten te overtuigen en zo hun aankoopgedrag te beïnvloeden. Daar is duidelijk meer voor nodig’, concludeert Vandevijvere.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 21bis (@weare21bis)

 

Tekst: Hanne Van Oeckel & Hanne Bral, eindredactie: Akyna Peeters
Foto: © Hanne Bral