21/12/2021

Hoe relevant zijn muziekwedstrijden nog in tijden van streaming?

De Nieuwe Lichting, Humo’s Rock Rally en sinds kort ook Sound Track: muziekwedstrijden zijn niet weg te denken uit het Belgische muzieklandschap. Voor veel artiesten vormden ze al een springplank naar eeuwige roem. Maar maken zulke wedstrijden nog een verschil in tijden van streaming en algoritmes?

Terwijl Sound Track zijn winnaars bekend maakt, bereidt De Nieuwe Lichting zich voor om in de lente van start te gaan. Al jarenlang gaan cultuurorganisaties, concertzalen en mediabedrijven op zoek naar jong muzikaal talent, die ze professioneel kunnen begeleiden in hun weg naar de Belgische muziektop. De Nieuwe Lichting van Studio Brussel is de meest bekende wedstrijd, maar ook Humo’s Rock Rally leverde al winnaars zoals Compact Disk Dummies, School is Cool en Goose. En sinds twee jaar geleden is er ook Sound Track, georganiseerd door onder andere VI.BE, Ancienne Belgique en Democrazy. Per Vlaamse provincie winnen drie bands een jaar lang professionele begeleiding en ondersteuning, maar ook de kans om in Vlaamse concertzalen op te treden. Door corona liep de editie van 2019 door tot in 2020, met winnaars als onder andere Meskerem Mees, Melting Mallows en Kosmo Sound. 

Nona Problemo!

De Leuvense band Nona Problemo! was dit najaar een van de winnaars van Sound Track. Ze begonnen pas in maart van dit jaar met hun band, maar deelnemen aan de wedstrijd als beginnende band zagen ze juist als een voordeel. ‘Onze deelname is al heel productief geweest, omdat we de voorrondes hadden om naartoe te werken’, vertelt Sigi (24), die de zang, songteksten en elektronica verzorgt in de band. ‘Veel bands werken eerst een hele setlist uit en beginnen daarna pas optredens te regelen. Bij ons was er de deadline van de eerste live voorronde, waardoor er meer druk was en we vaak samenkwamen om te repeteren. We hebben op korte tijd veel stappen vooruit gezet.’ De eerste voorronde, een concert in Jeugdhuis ‘t Paeynhuys in Hoegaarden, was een fijne ervaring voor Nona Problemo!. ‘Het leukste aan dat soort wedstrijden is de andere bands ontmoeten en zien met wat voor muziek anderen bezig zijn. Ook al is het een wedstrijd, er is geen rivaliteit tussen de bands onderling.’

‘Het is jammer dat muziek een competitie is. Kunst is subjectief’

Hoe positief de ervaring ook was, toch vindt Sigi wedstrijden als Sound Track of De Nieuwe Lichting dubbel. ‘Muziek is een kunst en geen wedstrijd. Het is moeilijk om bepaalde criteria te hanteren om te oordelen welke band beter is dan de andere, want dat is subjectief. Competitie zit zo hard  ingebakken door het kapitalisme en dat wordt ook doorgetrokken naar cultuur. Het is jammer genoeg de realiteit. Als je als band leuke shows wilt spelen, moet je toegevingen doen aan de manier waarop het in elkaar zit.’ 

De Leuvense band Nona Problemo! brengt radicaal naïeve indie-wave. © Jay Alboa

Springplank naar roem

De grote aantrekkelijkheid van de muziekwedstrijden zit hem voor artiesten vooral in de samenwerking met mediakanalen als VI.BE en Studio Brussel. Dat geldt ook voor Nona Problemo!, zegt Sigi. ‘Als je exposure wilt in België, ben je bijna verplicht om deel te nemen aan wedstrijden. Er zijn weinig bands die het niet via die weg gemaakt hebben.’ Noem een grote Belgische artiest en de kans is groot dat ze bekend zijn geworden via een muziekwedstrijd: Black Box Revelation, Equal Idiots, Tamino – om er maar een paar op te noemen. Ook Nona Problemo! merkt dat zelfs zijn deelname alleen al veel promo opleverde. ‘We hebben nu al drie keer zoveel volgers als voor onze deelname’, vertelt Sigi. ‘VI.BE en Het Depot delen onze pagina’s, wat mooi meegenomen is. We leren mensen kennen binnen het muziekcircuit, wat ons iets dichter brengt bij leuke shows spelen. Als we niet hadden deelgenomen aan Sound Track en een EP zouden lossen, dan zouden onze vrienden en familie ernaar luisteren, maar een recensie krijgen op platformen als IndieStyle zou moeilijker zijn.’

Gids voor de muziekliefhebber

Voor artiesten is het dus aantrekkelijk om mee te doen aan wedstrijden als je iets wilt bereiken in de muziekwereld. Cultuurorganisaties en -mediakanalen volgen de wedstrijden op de voet, maar bereiken ze ook de alledaagse muziekliefhebber? Student Filosofie Robin Decock (21) volgt zowel De Nieuwe Lichting als Humo’s Rock Rally en Sound Track. ‘Ik volg de accounts op Instagram en bekijk wie mijn favorieten zijn, die volg ik dan ook op Instagram. Hoe goed ik de wedstrijden volg, hangt af van hoeveel tijd ik heb. Sommige jaren volg ik de wedstrijden heel intens: dan bekijk ik optredens, lees ik interviews en stem ik. Andere jaren volg ik het minder goed op.’ Eline De Vreese (21), student Journalistiek, volgt de wedstrijden dan weer niet, ook al luistert ze wel dagelijks naar muziek. ‘Daar is niet echt een reden voor. Ik volg Studio Brussel op Instagram, dus De Nieuwe Lichting zie ik wel passeren.’

‘Ik volg de wedstrijden niet, maar ken de winnaars wel, omdat ze op de radio komen’

Ondanks dat ze de wedstrijden niet op de voet volgt, ziet Eline wel het belang ervan in. ‘Veel Belgische artiesten zijn zo bekend geworden. Ook al volg ik de wedstrijden niet, ik ken wel de winnaars omdat ze veel op de radio komen.’ Eline geeft artiesten als Grace en Ibe als voorbeeld, die bekend werden door The Voice van Vlaanderen. ‘Onlangs kondigden Mathieu Terryn (Bazart) en Jan Paternoster (Black Box Revelation) aan dat ze de nieuwe coaches zijn bij The Voice. Jan Paternoster zei in een interview dat de kandidaten uit zijn team komende festivalzomer mee samen met hem op festivals mogen staan.’ Opnieuw die kans op exposure, die Nona Problemo! eerder ook al aanhaalde. Robin ziet ook een groot voordeel in  de samenwerking met kanalen als Humo en Studio Brussel: die kunnen beginnende bands veel meer mogelijkheden geven. ‘Ook al bereik je een publiek via streamingplatformen, het blijft als band moeilijk om optredens te fiksen’, verduidelijkt Robin. ‘Je moet zelf je sociale media onderhouden en reclame maken. Het kost veel moeite om in de spotlights te komen. De wedstrijden helpen artiesten daarin een stapje vooruit.’ 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sound Track (@soundtrackvoorartiesten)

Maar Robin ziet ook een meerwaarde in de wedstrijden voor zichzelf, als muziekliefhebber. ‘Door streaming is er een overaanbod aan muziek. Mensen kunnen niet elke artiest die beschikbaar is op Spotify beluisteren en raken daardoor vaak overweldigd. Als kleine artiest is het makkelijk om door de mazen van het net te glippen en nooit ontdekt te worden, omdat er zoveel keuze is. Daar ligt dan ook de sterkte van wedstrijden.’ Jonge en talentvolle bands krijgen de kans om zichzelf op de kaart te zetten en de muziekliefhebber heeft een houvast in het oneindig grote muzieklandschap. Dat bewijst nog eens dat muziekwedstrijden ook vandaag nog belangrijk zijn, ondanks streaming en algoritmes. 

Tekst: Hanne Bral, eindredactie: Hanne Van Daele
Foto: © Kaat Nouwen