03/12/2021

Studente Astrid Bruyndonckx: ‘Enkel met recyclagemateriaal werken is niet simpel’

Parijs behoort tot de ‘Big Four’ modehoofdsteden van de wereld. Astrid Bruyndonckx (18) achtervolgt haar droom en studeert Fashion Design in deze prestigieuze modestad. ‘In een modeschool studeren en ontwerpster worden zijn kinderdromen van me.’ 

‘Ik volg Fashion Design aan Parsons Paris, een Amerikaanse school die zijn hoofdzetel heeft in New York en een Europese campus heeft in Parijs. Parsons Paris is de creatieve afdeling binnen een grote scholengroep genaamd “The New School”. Elke opleiding aan Parsons duurt vier jaren en ik zit nu in mijn eerste jaar. Mijn vakkenpakket is nu nog vrij algemeen: het biedt een stevige vertrekbasis.’

Een droom die uitkomt

‘Ik heb sinds jonge leeftijd een passie voor mode en kleren. Daarom besloot ik mijn dromen een kans te geven en schreef ik me in bij Parsons Paris. Aanvankelijk wilde ik naar New York, maar mijn ouders zagen dat minder zitten. Uiteindelijk koos ik voor Parijs, een keuze waar ik achteraf blij om ben. De campus in New York is enorm groot, hier zijn we een kleine community en heb je een persoonlijkere band met de docenten.’

‘Je zou verwachten dat ik niet binnen te houden ben, maar ik neem mijn opleiding heel serieus. Mijn vrije tijd spendeer ik voornamelijk aan huiswerk maken. Maar ik ga ook wel eens op verkenning in Parijs. Ik bezoek graag tentoonstellingen en ga regelmatig iets drinken of eten met vriendinnen. Daarnaast breng ik geregeld een bezoekje aan de sportschool en ben ik recent terug begonnen met skaten.’

Parijse mode

‘De alledaagse kledij in Parijs verschilt naar mijn mening met de Belgische mode. Mensen kleden zich zeer monotoon hier: ze dragen weinig kleur en de snit is eenvoudig maar wel gesofisticeerd. Zo stond ik tijdens de Paris Fashion Week buiten te kijken naar de show van Raf Simons. Zijn kledij is allemaal in het zwart. Ik kwam recht van mijn les en was van top tot teen in het groen gekleed. Daar stond ik dan mooi tussen allemaal zwart geklede mensen.’ (lacht)

‘In Parijs zijn grote Belgische namen zoals Dries Van Noten, Raf Simons en Walter Van Beirendonck wel bekend. Ik ken grote fans en ook minder grote. Maar velen erkennen wel de belangrijke positie van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.’

‘De coronacrisis is ook een vorm van inspiratie’

‘Iemand waar ik echt naar op kijk? Thiery Mugler. Zijn ontwerpen vind ik geweldig. Mugler zijn kledij is zeer theatraal en gedetailleerd. Hij staat ook bekend om het spelen met vrouwelijke vormen. Zo heeft hij bijvoorbeeld een kleed ontworpen waarbij hij de decolleté op de poep plaatste in plaats van bij de borsten. Dat vind ik super cool.’

Gevolgen door corona

‘We kunnen er niet om heen, de coronacrisis heeft ook de modesector geraakt. Persoonlijk denk ik dat de uitbraak zowel een vloek als een zegen is. Aan de ene kant heeft de crisis enorme economische schade aangericht voor veel mensen en bedrijven, ook de kledingindustrie. Voor  velen is kleding een means to an end om ervoor te zorgen dat ze niet naakt rondlopen. Wanneer inkomens verminderen, besparen ze sneller op kledij. Aan de andere kant fungeerde het als katalysator, er móést naar nieuwe technieken gezocht worden. Innovatie was ineens geen keuze meer, maar een vereiste. Vaak komt kunst en opstand voort uit ingrijpende gebeurtenissen, zoals deze coronacrisis. Het is zeker een vorm van inspiratie.’

Toekomst van de mode

‘Wat betreft de toekomst van de mode, fixeert de school zich op slow fashion en ecologisch bewustzijn. Voor elk project sporen onze docenten ons aan om recyclageproducten te gebruiken, zelf nieuwe materialen kopen raden ze sterk af. Voor het vak “Space and Materiality” moest ik bijvoorbeeld een opdracht maken waarbij de focus lag op papiertechnieken. We mochten een project naar keuze maken, maar je mocht enkel papier gebruiken dat je thuis in de vuilbak vond. Voor mijn project “This could have been jewellery” heb ik juwelen gemaakt van kassabonnetjes die ik bijhield van eerdere aankopen in Parijs. Simpel is het zeker niet, maar het stimuleert wel om naar creatieve oplossingen te zoeken.’

‘Ketens zoals Zara en H&M gaan zich ook moeten aanpassen’

Ik vind het belangrijk om te zoeken naar innovatieve manieren om goedkopere, ecologisch verantwoorde kledij te produceren. Als je op dit moment duurzame kledij wil kopen, betaal je dubbel zo veel als de gemiddelde middenklasser uitgeeft aan kledij. Velen keren zich dan naar ketens als H&M en Zara, maar ook zij gaan zich op termijn moeten aanpassen.’

‘Daarnaast is er controverse rond de real life fashion shows. Zullen ze in de toekomst verdwijnen? Om eerlijk te zijn, denk ik niet dat fashion shows ooit volledig zullen verdwijnen. Kleding is en blijft iets tactiels, stoffen nodigen uit om juist wel of niet aan te raken. Omwille van corona zijn ontwerpers op zoek gegaan naar alternatieve manieren om hun collecties voor te stellen. Er zijn zeker manieren die bepaalde aspecten van kledingstukken beter naar voren doen komen dan de traditionele fashion show. Maar echt verdwijnen? Dat denk ik niet. Misschien eerder een combinatie van de twee.’

‘Mijn toekomstdroom is om na mijn studies bij Parsons nog economie bij te studeren. Ik wil graag een bedrijf oprichten waar ik het creatieve met het economische aspect kan combineren. Ik vind dat twee dingen die je niet van elkaar kan scheiden.’

 

Tekst: Maaike Huegaerts, eindredactie: Akyna Peeters
Foto: Rijksmuseum (CC0) & © Astrid Bruyndonckx