17/01/2022

Elektrische step: bevrijding of bedreiging?

Elektrische (deel)steps zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zowel jong als oud waagt zich aan het hippe vervoersmiddel. Toch blijkt rijden met een step niet zo eenvoudig en de verkeersregels zijn niet up-to-date, zeggen ze bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Op de spoeddienst zien ze daar de gevolgen van. Ook steeds meer jongeren belanden op de spoed na een val met de step. 

In 2020 en het laatste kwartaal van 2019 registreerde het Vlaams departement voor mobiliteit en openbare werken zo’n 226 ongevallen waarbij een e-step betrokken was. Twee daarvan liepen zelfs dodelijk af. Ook kaakchirurg Christophe De Foer ziet vaker verongelukte steppers  binnenkomen op de spoed. ‘Mensen staan niet stil bij hoe dramatisch de gevolgen van zo’n valpartij kunnen zijn.’

Wat zegt de wet?

Het verkeersreglement is nog niet voldoende aangepast aan de elektrische step. Ze valt in de categorie “gemotoriseerde voortbewegingstoestellen”. Stepgebruikers worden wel beschouwd als fietsers, gebruikers van een elektrische steps met een zadel horen dan weer bij de bromfietsers. Vooruit wil het gebruik van de e-step aan banden leggen en pleitte al voor een minimumleeftijd van zestien jaar. ‘Wetgeving kan enkel afdwingbaar zijn als ze ook te controleren is door bijvoorbeeld de politie’, klinkt het bij Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Hoe moet het verder met de elektrische step? Bekijk hieronder de reportage.

Tekst & reportage: Jeroen Gielen
Foto:  Vlad B via Unsplash