05/01/2022

Neem een kijkje in de wondere wereld van #BookTok: ‘Bereid je voor op een gekke maar accepterende plek op het internet’

It Ends With Us, We Were Liars en They Both Die At The End. Als je op TikTok zit heb je deze titels vast al zien passeren. Onder #BookTok zijn er tal van video’s verzameld die kijkers aanzetten tot lezen. Zo heeft deze hashtag ervoor gezorgd dat de verkoopcijfers van populaire boeken het afgelopen jaar de hoogte in schoten. Welke boeken prijken er bovenaan het to-readlijstje en kan je zomaar op deze ‘kant’ van TikTok belanden? BookTok-fanaat Frauke (21) legt het uit.

Het zijn dus niet de leeslijsten, boektoppers of andere leesprojecten die jongeren aan het lezen krijgen. Nee, het is TikTok die ervoor zorgt. Niet verrassend als je weet dat sociale media zo’n grote rol spelen in het dagelijkse leven van jongeren. 

‘Door de hashtag zijn boeken weer in en krijgen ze terug meer aandacht’

‘Ik hield al van boeken toen ik pas leerde lezen’, biecht BookTok-fanaat Frauke Codenie (21) op. ‘Het is dus niet zozeer door TikTok dat ik startte, maar ik geloof wel dat er zonder TikTok minder interesse voor lezen zou zijn bij het jonge publiek. Door de hashtag zijn boeken weer in en krijgen ze terug meer aandacht. Mij geeft het vooral inspiratie. Ik houd van Young Adult-boeken met thema’s als true crime, fantasy en geschiedenis. Hoe dikker hoe beter!’

Wat is BookTok-trending? 

Het BookTok-publiek bestaat overwegend uit jonge vrouwen. Gepassioneerde en emotionele thema’s prijken aan de top, boeken waar al eens een goede huilbui bij kan ontstaan. Volgens cijfers van Scribd, een Amerikaanse abonnementenservice voor audio- en e-boeken, schoten de cijfers voor op #BookTok gepromote boeken het afgelopen jaar met 50 procent de lucht in. De auteur Colleen Hoover heeft aan TikTok een verkoopsprong van 70 procent te danken met haar boek It Ends With Us. 

‘Je ziet altijd dezelfde boeken opnieuw opduiken. Zo zijn er enorm veel boeken van Colleen Hoover trending’

Welke boeken staan hoog op het to-readlijstje? ‘Verity en andere titels van Colleen Hoover staan er zeker op’, deelt Frauke. ‘Daarnaast wil ik ook Woman Don’t Owe You Pretty van Florence Given en The Seven Husbands van Eveline Hugo zeker een kans geven.’ Het zijn niet zomaar boeken die ze aanhaalt. Je ziet de titels vaker onder de hashtag verschijnen. ‘Je ziet altijd dezelfde boeken opnieuw opduiken’, stelt Frauke vast. ‘Er zijn enorm veel boeken van Colleen Hoover trending, ik ben ervan overtuigd dat er een bepaald nichepubliek door wordt aangetrokken. Maar er is zeker ook plaats voor andere genres.’

Razendsnelle boekentips

De trend is een wereldwijd verschijnsel. TikTokkers geven boekentips onder #BookTok, of #BoekTok vaar Nederlandstalige video’s.. Zoals alles op TikTok gaat dit snel. In enkele seconden raden ze een boek aan. Dat kan op verschillende manieren. 

1. Aanbevelingen

 

@noraleest lieve @nickyvbezouw was zo lief om deze naar mij op te sturen 🥺 #boektok#booktok#bookworm#booktoknl#dutchbooktok#scarybooks#horrorstör ♬ Fall October Halloween horror classic(177261) – rareNote

 

Aan de hand van een bepaalde eigenschap of vorige gelezen boeken, krijg je enkele aanbevelingen. Door de directheid voel je je meteen aangesproken. Boeken die je gelezen moet hebben, Aanbevelingen op basis van je favoriete personage en Boeken waardoor je vergeet dat je aan het lezen bent. Het zijn allemaal voorbeelden van hoe TikTokkers boekentips delen met hun kijkers. 

2. Quotes en Point Of Views

 

@luna.loves.books would you like a part 2? ✨ #bookcommunity #bookworm #booktoker #booktok #bookfyp #book #fypシ #books #libro #fyp #parati #tbr #bookish #bookishthings #bookishtingz #currentread #booktattoo #booktattoos #bookquotes #quotes #sixofcrows #redwhiteandroyalblue #rwarb #thebooktheif #thecruelprince ♬ original sound – .

 

Interessante scènes geven je al een voorproefje en moeten je overtuigen om het hele boek te willen lezen. Dit kan door middel van quotes, waardoor boektokkers interessante of schokkende momenten delen. Of met Point Of Views, hierbij spelen ze bepaalde fragmenten van het boek na. 

3. Eigen ervaring

 




Een populaire soort content zijn de video’s waarin de makers doen alsof ze iets vertellen dat ze zelf hebben meegemaakt. Het lijkt alsof ze iets schokkends of buitengewoons hebben meegemaakt en vertellen het enthousiast na. Op het einde sluiten ze af met het boek waarover ze vertellen. 

4. Creatieve video’s

 

@theabbymurphy I’ll update you if I like it or not #booktok also can someone send me Nov 9 by @Colleen Hoover #bookish #bookrecommendations ♬ original sound – Abby Murphy


TikTokkers moeten niet altijd rechtstreeks boeken aanraden. Zo zijn er tal van creatieve video’s die over boeken gaan, maar ze daarom niet onmiddellijk aanbevelen. Outfits gebaseerd op boeken, boekhandels die blind dates met boeken aanbieden of winkels met boek merchandise zijn allemaal te vinden onder de hashtag.

‘Nagespeelde onderwerpen kunnen soms gevoelig liggen, er zijn niet altijd trigger warnings aan de video verbonden’

Alice in BookTokland

Je bent er van overtuigd dat je wel eens in BookTokland wil ronddwalen. Maar hoe beland je er? Frauke legt het uit: ‘Het algoritme van TikTok zorgde ervoor dat ik op BookTok belandde. Ik heb een grote voorliefde voor boeken en lezen. Af en toe kom ik een video tegen met boeken of iemand die deze aanraadt. Omdat ik deze langer bekijk of vaker likes geef dan andere video’s, blijft TikTok mij deze aanraden en zo beland je dus op BookTok.’

 

@luckies_universe Welcome, enjoy your stay #booktok #welcometotheinternet #wedonotcare #adayinmylife ♬ original sound – Abigail Barlow


Voor je je in het konijnenhol waagt: wees gewaarschuwd! ‘Je moet je voorbereiden op een gekke maar accepterende plek op het internet’, vertelt Frauke. ‘Het loopt vol van mensen met veel fantasie, wat leuke video’s kan opleveren, maar soms ook heel wat gevoelens met zich mee kan brengen. Nagespeelde onderwerpen kunnen soms gevoelig liggen, er zijn niet altijd trigger warnings aan de video verbonden. Denk aan zelfmoord, misbruik of verlies van dierbaren. Het is niet iedereen zijn cup of tea.’

Tekst: Hanne Van Oeckel, eindredactie: Hanne Van Daele
Foto: © Hanne Van Oeckel