24/03/2022

TikTokkers zijn de nieuwe trendsetters in mode: ‘TikTok is een inspirerender platform dan Instagram’

Met meer dan een miljard gebruikers lijkt TikTok nu ook de modewereld in zijn greep te hebben. Hoewel het Chinese videoplatform in haar begindagen voornamelijk bekend was voor dansende kinderen, wordt de inhoud en het publiek steeds diverser. Catherine Kosters, modredactrice bij Flair, merkt die verschuiving op en ziet hoe TikTok vandaag mode beïnvloedt: ‘TikTok is sterk geëvolueerd. Nu het doelpubliek uitgebreider is, is het platform ook interessant voor modehuizen.’

Dat de hitlijsten vol staan met liedjes gepopulariseerd door TikTok is al lang geen geheim meer, maar ook de modewereld lijkt nu de invloed van het platform te erkennen. De app is een bron van microtrends zoals regencycore, balletcore en zelfs Bella Swan core, vernoemd naar het hoofdpersonage uit de Twilight-saga. Maar ook trends die al langer meegaan zoals Y2K, waarbij de modetrends uit de jaren 2000 heropleven en de bivakmutstrend (ook wel balaclava genoemd) hebben hun blijvende populariteit te danken aan TikTok.

 

@oanheart Reply to @hanhdo__ living my y2k dream 💖 what’s next? 🤔 #fyp #fypシ #foryou #outfit #y2k #viral #oanheart ♬ Oops!…I Did It Again – Britney Spears


Volgens Kosters zie je sommige trends ook doorsijpelen naar de catwalks: ‘De Y2K-trend werd de laatste jaren heel populair op TikTok. Fast-fashion retailers zoals Bershka sprongen meteen op die trend, maar nu zie je dat ook grote modemerken die mee op die bandwagon sprongen populair worden.’

Kosters haalt Blumarine aan als voorbeeld. Het Italiaans modemerk was populair in de jaren negentig en tweeduizend, maar nadat de Y2K-stijl uitstierf, stierf ook de populariteit van het merk. Blumarine’s nieuwe ontwerper Nicola Brognano speelde hard in op de Y2K-revival, aangedreven door TikTok. ‘Tot voor kort was het een redelijk marginaal merk, maar door de Y2K-revival zijn ze terug on trend.’  Ook andere grote merken zoals Versace, Diesel en Balenciaga verwerkten de stijl al in hun collecties.

‘TikTok is een turboversneller van de ‘see now, buy now’-filosofie’ -Catherine Kosters, moderedactrice Flair

Toch werkt de invloed volgens Kosters in twee richting: ‘Je hebt ook zoiets als top-down, waarbij designers nieuwe trends op TikTok inspireren. Hier is de Miu Miu micro mini-skirt een voorbeeld van.’ Dat minirokje ging viraal op sociale media gauw na de collectie werd voorgesteld. ‘Op sociale media gaven mensen hun eigen interpretatie aan de trend en dat nog voor de collectie zelfs te koop lag.’

TikTok als trendversneller
Catherine Kosters ziet hoe TikTok modetrends nog harder doen versnellen. ‘Voor sociale media werden collecties getoond aan journalisten en winkels. Pas zes maanden later kwamen ze in de winkel en kon de consument ze ontdekken. Nu gebeurt dat veel sneller. De influencers op de modeshows tonen onmiddellijk de collectie aan hun volgers waardoor heel de see now, buy now-filosofie kon ontstaan. TikTok is een turboversneller hiervan. Er wordt zoveel content gemaakt rond bepaalde trends, waardoor ze al ouderwets lijken wanneer ze in de winkels liggen. Om terug te komen op het Miu Miu-rokje: de collectie is nu pas in de winkel, maar ik ben het al beu omdat er al zoveel content rond is gemaakt.’

 

@xiaolongbby everyone masc until miu miu mini skirt #miumiu #thriftflip #micromini #parisfashionweek ♬ Fast and Furious Tokyo Drift vs In Heat CHAY Edit – C.H.A.Y.


Inspiratie voor jongeren
Nanou Gevaert (19) zit dagelijks op TikTok. Het platform is haar grootste inspiratiebron, meer nog: ze heeft haar kledingstijl aan de app te danken. ‘Vroeger had ik geen fashion sense. Ik wist niet hoe ik mijn kleren moest combineren om een nice outfit te bekomen. Dat heb ik geleerd met stylevideo’s op TikTok. Ik zou zelf graag leren naaien omdat ik veel kledingstukken heb die ik wil upcyclen. Ik durf ook meer te experimenten en ik merk dat andere mensen dat ook durven. In Antwerpen zie ik heel veel stijlen die ik ook op TikTok zie.’

Als jonge mode-freak experimenteerde Kosters vroeger ook graag met kleding. Ze ziet nu hoe TikTok het makkelijker maakt voor de jeugd. ‘Ik denk wat mensen vroeger in hun kamer deden, jongeren nu op TikTok doen. Experimenteren is voor velen een manier van expressie. Ik moest dat vroeger alleen in mijn kamer doen, maar nu kan je dat delen met mensen van jouw leeftijdscategorie. Hoewel het beangstigend is hoe snel de trends zich opvolgen, blijft TikTok een inspirerend platform, meer dan Instagram op dit moment.’

 

Tekst: Jens Roothoofd, eindredactie: Alexander Niclaes
Foto’s collage:  Polinach, cottonbro en Yaroslav Shuraev (via Pexels)