22/09/2022

NMBS wil kostprijs treintickets tien procent verhogen

Ook de NMBS ontsnapt niet aan de stijgende energieprijzen. Om die te compenseren denkt de Belgische vervoersmaatschappij eraan om de prijzen van treintickets met tien procent te verhogen tijdens de jaarlijkse indexering in februari. Studenten reageren misnoegd: ‘Een treinabonnement voor de school kost al zo veel, als ze dit nog duurder maken zou ik dat echt niet oké vinden.’

Omdat bijna alle treinen met een elektrische aandrijving rijden, vormt de energiecrisis een belangrijke uitdaging voor de NMBS. De elektriciteitskosten lopen sterk op en dat wil de NMBS  doorrekenen aan de reizigers. Ook de stijging in personeelskosten, waar de spoorwegmaatschappij door de hoge inflatie mee geconfronteerd wordt, speelt mee in deze beslissing. 

Concreet formuleerde de NMBS een voorstel om treintickets vanaf februari 2023, bij de jaarlijkse indexering waarbij de prijzen worden aangepast naargelang de inflatie, tot tien procent duurder te maken. De prijs van abonnementen stijgt 9,73 procent. Een City Pass in Antwerpen of Gent wordt zelfs 12,5 procent duurder.

Duurzame mobiliteit
Het voorstel is nog niet goedgekeurd, maar doet al veel stof opwaaien. De NMBS besteedt steeds meer aandacht aan duurzame mobiliteit en ook de week van de mobiliteit die van 16 tot 22 september plaatsvond en op 22 september afsluit met de inspiratiedag ‘Gedrag in verandering’, stond volledig in dat thema. Het openbaar vervoer duurder maken, maakt het moeilijker voor reizigers om een klimaatbewuste keuze te maken. 

Omgekeerde beweging in Duitsland en Spanje
Op gebied van duurzame mobiliteit ondernemen verschillende andere Europese landen net acties om treintickets goedkoper te maken en zo mensen te stimuleren om vaker het openbaar vervoer te nemen. In Duitsland kon deze zomer iedereen voor slechts 9 euro onbeperkt met de trein reizen gedurende één zomermaand naar keuze. In navolging van Duitsland introduceerde de Spaanse overheid een gelijkaardige maatregel waarbij Spanjaarden tussen 1 september en 31 december gratis met de trein kunnen reizen voor korte en middellange afstanden. Beide maatregelen zijn wel tijdelijk van aard.

‘Op gebied van duurzame mobiliteit ondernemen verschillende andere Europese landen net acties om treintickets goedkoper te maken en zo mensen te stimuleren om vaker het openbaar vervoer te nemen’

Waar de NMBS vooral de eigen kosten wil kunnen dekken, helpen die landen zo ook hun inwoners het hoofd boven water te houden in deze energiecrisis. Dankzij de goedkopere treintickets hoeven zij zich niet blauw te betalen aan brandstof, wanneer de energiecrisis sowieso al een zware last betekent.

Studenten reageren
Ook voor studenten zouden de duurdere treintickets grote gevolgen hebben. Studente journalistiek Kayla benoemt de trein als de meest praktische en efficiënte optie om op de campus te geraken. ‘Ik heb ook mijn rijbewijs, maar de benzine is duur en het is niet overal even handig om je auto te parkeren. Daarom kies ik voor het openbaar vervoer’, verklaart ze. Met een verhoging van de kostprijs van een ticket zou ze niet gelukkig zijn. ‘Treintickets worden constant duurder. Studenten hebben geen onbeperkt budget waar ze zomaar aan kunnen. Ik kan geen abonnement van 300 euro per jaar betalen. Ik zou niet op zoek gaan naar een alternatief vervoersmiddel als de treinen duurder worden, maar ik zou meer moeten gaan werken dan.’

‘Ik zou meer moeten gaan werken als de treinen duurder worden’, aldus studente Kayla © Renee Henderickx

‘De trein is voor mij het makkelijkste vervoersmiddel. Ik heb een heel vlotte aansluiting van bij mij thuis en het is beter voor het milieu’, haalt studente journalistiek Femke aan. ‘Treintickets vind ik nu al vrij duur. Zeker een abonnement voor de school kost al veel. Als ze het dan nog duurder zouden maken zou ik dat niet oké vinden.’

Ook studentes Lina en Sena (Interactive Multimedia Design) stippen de trein aan als hun favoriete vervoersmiddel. ‘Ik kom altijd samen met mijn vriendinnen met de trein. Als de prijzen te hard stijgen zou ik misschien met De Lijn naar de campus kunnen komen, maar dan zou ik niet meer samen met mijn vriendinnen kunnen zijn’ zegt Sena. Lina vindt de trein de gemakkelijkste en ook de veiligste optie om naar de les te komen. ‘Het is een mooie manier om onderweg te zijn, maar voor mij als student zou het moeilijk zijn, als de prijzen voor tickets zouden stijgen.’

‘De trein is de makkelijkste en veiligste optie om naar de les te komen’, zegt studente Lina © Renee Henderickx

De studenten maken zich ook zorgen over prijsstijgingen in het algemeen. ‘Thuis hameren mijn ouders er hard op om niet te veel water te verbruiken en elektriciteit te besparen. Dat is iets dat veel meer aanwezig is in mijn leven en waar ik nu meer mee bezig ben dan een paar jaar geleden’, zegt Kayla. Ook bij Femke heerst ongerustheid: ‘Ik merk aan veel kleine dingen dat de prijzen hard gestegen zijn. Ik maak me wel een beetje zorgen en vraag me af of ik alles nog ga kunnen betalen zoals een abonnement voor de trein.’

Tekst: Janne Eijckmans en Renee Henderickx, eindredactie: Wout Libin 
Foto: © Renee Henderickx