17/10/2022

‘Close’ van Lukas Dhont wint hoofdprijs op Filmfestival New York: kans op Oscar?

De film Close van Belgisch regisseur Lukas Dhont won tijdens de nacht van 15 oktober de hoofdprijs op het Hamptons International Film Festival in New York. Hiermee is de race naar een Oscar ingezet. Maar hoe reëel is de kans dat de film echt een gouden beeldje kan bemachtigen?

Het Hamptons International Film Festival vindt elk jaar plaats in oktober in the Hamptons in New York. Dhondt won dit jaar met zijn film Close de Best Narrative Feature. Deze hoofdprijs bracht hem 3000 dollar cash en een filmproductie goodiebag ter waarde van 82,500 dollar op. De voorbije jaren wonnen films zoals Murina en The Two Popes.

Een Belgische Oscar?
Close van Dhont is dit jaar de Belgische inzending voor de Oscars in de categorie Beste Internationale Film. Close gaat over de vriendschap tussen Leo en Remi die getest wordt door een ingrijpende gebeurtenis. Of de film effectief genomineerd is, is nog niet zeker. Uit de 86 inzendingen worden uiteindelijk maximum negen films genomineerd.

Geen enkele Belgische film kon de award voor de Beste Internationale Film ooit winnen. De laatste nominatie dateert van 2014 toen The Broken Circle Breakdown van regisseur Felix Van Groeningen de Belgische eer hoog moest houden. Ook films zoals Rundskop en Daens konden hun nominatie niet verzilveren.

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door lukasdhont (@lukasdhont)

Wel nominatie, geen winst
Freelance filmjournalist Anneleen Van Kuyck schat de kansen van Close niet hoog in. ‘Ik denk dat de film zeker kans maakt op een nominatie, maar niet op winst. De invalshoek zit goed, maar het verhaal is niet origineel genoeg. Vanuit België wordt vaak dezelfde soort film genomineerd waar niet genoeg spektakel in zit.’

Volgens Van Kuyck zijn er een aantal aspecten die belangrijk zijn als een film internationaal wil doorbreken. ‘Als eerste zijn er goede acteurs nodig. Zij zijn het uithangbord van je film en hun naamsbekendheid zorgt voor populariteit. Daarnaast is een goede verhaallijn essentieel, het mag nog niet eerder verteld zijn. We hebben nood aan films met meer originaliteit.’

Tekst: Femke De Kerpel en Renee Henderickx, eindredactie: Stijn De Belder 
Foto: © Menuet