24/11/2022

Architectuurstudenten over ontwerp van Daniel Libeskind: ‘Dit is een verkrachting van de Boerentoren’

De Boerentoren, het iconische gebouw dat zich in het midden van de stad Antwerpen bevindt, krijgt een nieuw jasje en wel eentje ontworpen door architect Libeskind. Niet iedereen is even wild van het project, maar wat vinden studenten architectuur van het ontwerp?

De Boerentoren, ook bekend als de KBC-toren, werd in 1931 gebouwd in Art-Deco stijl. Onder de naam ‘de eerste wolkenkrabber van Europa’ werd het gebouw in 1981 benoemd tot beschermd monument. In augustus 2022 raakte de stalen constructie beschadigd door een brand in het bijgebouw. Naar aanleiding van de nodige restauratie organiseerde Fernand Huts, eigenaar van de Boerentoren, een wedstrijd waarin architecten hun ontwerp konden indienen. De winnaar: Daniel Libeskind.

In een nieuw jasje 

Libeskind krijgt de eer om tijdens de zes jaar durende renovatie zijn ontwerp door te voeren. De 76-jarige Amerikaanse architect met Pools-Joodse roots is bekend van de nieuwe vleugel in het Joodse museum in Berlijn. Uit een 30-tal ontwerpen werd de creatie van Libeskind geselecteerd. Een creatie dat met een scherp, glazen bijgebouw doet denken aan een New York City-wolkenkrabber. Het is een flitsend, futuristisch gebouw, maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen in de smaak valt.

Het Belgische Architectenbureau Meta nam zelf ook deel aan de wedstrijd en reageert fel op het gekozen ontwerp: ‘We moeten onze monumenten met het hoogste respect behandelen en hun historische waarde in ere houden. Architectuur moet fluisteren, niet schreeuwen’, verklaarde Meta aan HLN.

Ook Antwerpse stadsgids Tanguy Ottomer schrok van het design en reageert in Gazet van Antwerpen met gemengde gevoelens: ‘Ik ben verrast, is het positief of negatief, dat laat ik in het midden.’

Architecten van de toekomst 

Studenten architectuur en interieurarchitectuur geven hun mening over hoe de Boerentoren er over zes jaar zal uitzien en vertellen hoe zij  het anders zouden aanpakken. De meningen over het ontwerp zijn verdeeld, maar één ding is zeker volgens beide studenten, het is een speciaal ontwerp.

Olli De Boeck (19) studeert Architectuur aan de KU Leuven in Gent en is fan van de toekomstige Boerentoren. ‘Het gekozen ontwerp springt er echt wel uit, de andere ontwerpen zijn niet zo innovatief’, motiveert Olli. Volgens haar zal het gebouw langer de aandacht trekken dan de andere ontwerpen. Hoewel het een opvallend ontwerp is, denkt ze wel dat het past bij de andere gebouwen in het centrum, ‘Ik ben er zeker van dat het lang de aandacht zal trekken’. Olli geeft  de voorkeur aan moderne architectuur, dat ziet ze zelf ook terug in haar ontwerpen. ‘Als ik als architect een oud gebouw mocht restaureren, kan ik mij er enkel in vinden als ik het mag moderniseren’, aldus de studente architectuur. 

‘Ik ben er zeker van dat het lang de aandacht zal trekken’

Annelies Wynants (22), masterstudente Interieurarchitectuur aan de Universiteit Antwerpen valt meteen met de deur in huis: ‘Net zoals de meeste mensen vind ik het ontwerp niet mooi’. Ze is ontzet dat de eerste wolkenkrabber in Europa zo hard wordt aangepast: ‘De Boerentoren heeft een belangrijke culturele waarde, ik vind dit een verkrachting van het gebouw’. Daarnaast is ze ervan overtuigd dat het nieuwe design niet tussen de andere gebouwen in het centrum zal passen, zeker naast de Onze-Lieve-Vrouw kathedraal zal het volgens Annelies een vreemd zicht zijn.

‘Net zoals de meeste mensen vind ik het ontwerp niet mooi’

Als zij mocht kiezen wie de wedstrijd won, dan koos zij voor het Belgische architectenbureau Binst Architects. Met hun ontwerp slaan zij  volgens haar de nagel op de kop: ‘De glazen constructie op de top van het gebouw biedt een extra waarde terwijl de architectuur van de rest van het gebouw in haar eigen waarde blijft’. Indien ze zelf mocht deelnemen aan de wedstrijd had ze ook in de stijl van Binst Architects gewerkt. Annelies vindt dat het kan om een ouder gebouw te moderniseren, zolang de bestaande architectuur in ere blijft.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Binst Architects (@binstarchitects)

Voor Annelies wekt het ontwerp van Libeskind de indruk dat het vooral om geld draait. ‘Met dit design lijkt het wel of Ferdinand Huts wil laten zien hoeveel geld hij bezit. Binnen architectuur is er wel plaats om je prestige te tonen, maar niet op deze manier en niet bij dit gebouw’, aldus de toekomstige interieurarchitecte. 

Tekst: Ilke Tobback, eindredactie: Eveline Slavov Slavov
Beeld: © Libeskind