16/12/2022

Wangedrag leerkrachten tegenover leerlingen met Autismespectrumstoornis in Ninove: hoe is dit kunnen gebeuren?

In de Middenschool, een secundaire school in Ninove, werd op 25 november onderzoek gedaan naar het gedrag van leerkrachten. Ze zouden leerlingen met Autismespectrumstoornis gepest hebben. Enkele weken later mogen diezelfde leerkrachten verder lesgeven op de school en wordt een crisisdirecteur aangesteld om ervoor te zorgen dat de lessen kunnen doorgaan. Maar waarom is dit kunnen gebeuren? En hoe kunnen we dit in de toekomst vermijden?

Lieve Grammet is auticoach in Het Groeilab, heeft een dochter met autisme en heeft twee jaar lesgegeven in het bijzonder onderwijs. Volgens Lieve is het wangedrag van de leerkrachten in de Middenschool vermoedelijk een mix van verschillende factoren. ‘Naargelang de informatie die ik in de pers heb gelezen, kunnen we niet één iemand de schuld geven van wat er gebeurd is. Ik vermoed dat de verkeerde mensen op de verkeerde plaats zijn gezet. Er is zo’n groot leerkrachtentekort, waardoor er minder wordt gekeken naar de kwaliteiten van de leerkrachten.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door NWS (@nws.nws.nws)

 

‘De meeste scholen zijn blij als ze iemand gevonden hebben. Het komt dan vaak voor dat die persoon niet bij het juiste vak staat of geen voorkennis heeft over autisme en toch lesgeeft aan leerlingen met Autismespectrumstoornis. Dit leerkrachtentekort in combinatie met een maatschappij die erg veel van ons verwacht en jongeren met grote uitdagingen, zal waarschijnlijk de oorzaak zijn geweest van het wangedrag in Ninove’, legt ze uit.

‘Ik zie veel jongeren die het moeilijk hebben om elke week vijf dagen naar school te gaan’,gaat de auticoach van Het Groeilab verder. ‘Sommigen gaan in zichzelf keren en anderen gaan zich net mondig en misschien zelfs agressief uitdrukken. Als leerkracht kijk ik naar dit gedrag als een gevolg van verschillende gebeurtenissen die deze jongeren hebben meegemaakt. Ik probeer op zoek te gaan naar wat er vanbinnen in hen omgaat. Enkel zo kunnen we hier juist op reageren.’

 

Terug voor de klas
Dat de leerkrachten in de Middenschool terug les mogen geven, vindt Lieve bedenkelijk. ‘Je kan iedereen een tweede kans geven, maar ze moeten het ook verdienen. Ik hoop dat de leerkrachten het waard zijn om terug voor de klas te staan en dat ze in de gaten worden gehouden. Ze mogen echt niet voor nóg meer schade zorgen.’

‘Dit is echt iets dat had moeten voorkomen worden’, voegt ze hier nog aan toe. ‘Klachten in verband met wangedrag moeten altijd serieus genomen worden. Wat ik hierover gelezen heb, kan echt niet. Op zo’n gebeurtenissen mogen scholen niet zo laks reageren. Er moet toezicht gehouden worden, zowel door leerkrachten als de school zelf als de inspectie.’

 

Verbetering in de toekomst
Vooral de visie op de leerlingen zal moeten veranderen in de toekomst, volgens Lieve. ‘Scholen zijn te veel bezig met hoe jongeren moeten presteren. Het is belangrijker om elke jongere individueel te bekijken en te handelen naar de noden van die persoon. Er moet nog veel bijgeleerd worden over autisme, maar ook over andere beperkingen. Dit kan enkel door in dialoog te gaan met de persoon in kwestie en leerkrachten meer praktijkervaring in het bijzonder onderwijs te laten opdoen tijdens hun opleiding. We moeten allemaal leren zoeken naar de oorsprong van het gedrag van de jongere en niet veronderstellen dat het gewoon moeilijk gedrag is.’

 

Tekst: Femke De Kerpel, eindredactie: Renee Henderickx
Foto: Tima Miroshnichenko via Pexels