23/03/2023

OPINIE – Waarom in godsnaam nog met een handgeschakelde auto rijden?

Binnen een aantal jaren worden geen manuele auto’s meer gemaakt, dus automaat wordt de toekomst, maar zijn we hier wel klaar voor? 21bis-reporter Julie stelt zichzelf deze vraag.

Vanaf 2035 mogen volgens de nieuwe Europese klimaatwet geen diesel of benzine auto’s meer gemaakt worden. Hierdoor zullen vanaf dan enkel elektrische of hybride auto’s van de band rollen en die schakelen nu eenmaal automatisch. Waarom zou je dan nog moeite doen voor een handgeschakeld rijbewijs? Want het is tenslotte het schakelen waar je de meeste moeite mee hebt als je begint met rijden, tenzij je naar een rijschool gaat, maar dan moet er effectief geld op je rug groeien.

Ja, je kan nog proberen om alles mooi te leren volgens het modeltraject van de rijschool. Alleen wordt dit alsmaar duurder. Momenteel ben je verplicht om 20 uur rijschool te volgen als je na je lessen alleen wil rondrijden, maar dit kan in de toekomst 30 uur worden. Op dit moment kosten die 20 uur, zonder extra opties, gemiddeld 1600 euro, dus leren autorijden gaat in de toekomst alleen nog maar duurder worden. Van dat bedrag kon je vorig jaar bijna een tweedehandsauto kopen.

‘Het is zeer moeilijk om aan een deftige én betaalbare auto te geraken’

Dit jaar is dat iets helemaal anders. Doe dat bedrag gerust maal drie. Het is tegenwoordig zeer moeilijk om aan een deftige én betaalbare  auto te geraken. De automatisch geschakelde auto’s zijn over het algemeen duurder, wat in de toekomst alleen maar erger zal worden als er geen handgeschakelde auto’s meer zijn. Het probleem met de crisis in de auto-industrie, zoals schaarste van bepaalde materialen, is echter dat nieuwe auto’s een verschrikkelijk lange levertijd hebben. Hierdoor worden tweedehandswagens een pak duurder, omdat er simpelweg meer vraag is naar occasiewagens. Het is als student bijna onmogelijk om nog een auto te kopen om te oefenen of om mee te rijden na je rijexamen.

Het rijden zelf is vandaag veel complexer dan vroeger en als je dan nog met het schakelen in je hoofd moet zitten, kan je al snel iets tegenkomen op de weg. Tijdens een examen moet je aan honderd dingen tegelijk denken: het rood licht, een overstekende fietser of een kind dat achter zijn ballon rent. Volgens mij heeft een beginnende rijder meer risico om iets verkeerd te doen in het verkeer. Je moet immers opletten én schakelen. Hierdoor gaat ook je stressniveau de hoogte in, wat ik als een mogelijke verklaring zie waarom velen niet slagen voor het examen. Het zou dus gemakkelijker zijn als rijexamens met automaat toegankelijker zouden worden.

‘Om auto te leren rijden moet je niet slim zijn, maar geld hebben’

In Nederland pakt men het leren rijden veel beter aan. Daar kan je gewoon je rijbewijs halen met een automaat en als je na een tijd beslist om toch voor een manueel rijbewijs te gaan, dan kan je hier een apart examen voor afleggen. Een schakelproef, zoals dat heet. In België is dat niet het geval, want hier moet je op voorhand kiezen voor welk soort rijbewijs je wilt gaan. Ik pleit voor het versoepelen van een automatisch rijbewijs, maar ik vrees dat het zo snel niet zal lopen. Als je voor een  automaat kiest zijn de opties nog te beperkt, want er zijn maar enkele rijscholen die dit soort lessen aanbieden.

Wij zijn in België nog niet klaar om de stap te zetten naar volledig automatisch. Om auto te leren rijden moet je niet slim zijn, maar geld hebben. Het verbaast mij niet dat er minder jongeren voor hun rijbewijs willen gaan of dat er minder slaagkansen zijn.

Wil je meer lezen over autorijbewijzen, lees dan zeker ook: Jongeren stellen rijbewijs steeds langer uit

Tekst: Julie De Voght
Foto: © Julie De Voght