18/09/2023

Onrust in Franstalig België door seksuele opvoeding in lessenpakket: ‘Kinderen van het zesde leerjaar moeten nog niet teveel weten over seks’

Het Evras-decreet van de Franse gemeenschapsregering stuit op veel protest in Brussel en Franstalig België. Met het decreet wil de regering leerkrachten de kans geven om seksuele voorlichting aan te bieden in het zesde leerjaar en het vierde middelbaar. Maar wat vinden studenten van seksuele opvoeding in het onderwijs?

In het Nederlandstalig onderwijs is seksuele opvoeding al opgenomen, maar in het Franstalig onderwijs was dat nog niet het geval. Daar brengt het Evras-decreet, wat staat voor Education à la vie relationnelle, affective et sexuelle, nu verandering in. Het decreet houdt in dat kinderen van het zesde leerjaar en jongeren van het vierde middelbaar twee uur seksuele opvoeding  kunnen krijgen. 

Maar de meningen over het beruchte decreet zijn verdeeld. In Charleroi stichtten betogers op donderdag 14 september voor de zesde keerbrand in op een school en ook in Luik was er een poging tot brandstichting. Op 17 september verzamelde een menigte van ongeveer 2000 mensen in de Brusselse straten om te laten weten dat ze niet akkoord zijn met het nieuwe decreet.

Verdeelde meningen

Studente Asha (17) kan de protesten enigszins begrijpen. ‘Jongeren informeren over seks is belangrijk, maar kinderen van het zesde leerjaar moeten daar nog niet te veel over weten’, zegt Asha. ‘15 of 16 jaar lijkt mij een betere leeftijd om jongeren seksuele voorlichting te geven. Zelf kreeg ik seksuele voorlichting van mijn ouders, want in India, waar ik naar school ging, waren er geen lessen over seks. Gelukkig gaven mijn ouders me wel de cruciale informatie mee.’

Ook Noah, een 21-jarige student, is van diezelfde mening toegedaan. Hij vindt dat seksuele opvoeding in het zesde leerjaar te vroeg is: ‘Het moet een vrije keuze blijven voor de ouders of zijn/haar kind dat meekrijgt.’ Maar hij vindt seksuele voorlichting wel noodzakelijk. ‘Ik heb nooit die voorlichting gekregen en vind dat wel jammer. Voorlichting kan nooit kwaad en het zou zeker een verplicht onderdeel moeten zijn van een leerprogramma, maar niet op zo’n vroege leeftijd.’

‘De drempel om met je ouders iets te bespreken is vaak kleiner dan met een leerkracht, maar beiden zouden je moeten informeren’

Studente Zaro (18) vindt dat het zesde leerjaar een goede start kan zijn: ‘Het is een goede leeftijd om een basis mee te krijgen over hoe je bijvoorbeeld een tampon gebruikt. Het vierde middelbaar dient dan zeer voor een verdere aanvulling, omdat je jezelf aan het ontdekken bent en sommigen al met seks bezig zijn.’ Volgens Zaro ligt de verantwoordelijkheid voor de seksuele voorlichting bij zowel de ouders als de leerkrachten: ‘De drempel om met je ouders iets te bespreken is vaak kleiner dan met een leerkracht, maar beiden zouden je moeten informeren.’

Volgens Esai (21) hangt alles af van wat er gegeven wordt tijdens de lessen. Zo zegt hij dat respect belangrijk is in de lessen: ‘Als respect (in seksuele context, red.) deel uitmaakt van het lessenpakket, vind ik dat allemaal oké.’ Hij voegt ook toe dat ouders een grotere rol spelen in de seksuele opvoeding van hun kind dan het onderwijs. ‘School heeft meer een theoretische rol. Als ouder is het normaal om zo’n gesprekken te hebben met je kind, maar elke ouder bepaalt zelf wanneer het daar tijd voor is. Ik kreeg al in het zesde leerjaar seksuele voorlichting en vond dat heel nuttig. We wilden echt dingen weten en kregen ook de kans om vragen te stellen.’

Tekst: Staf Smets, Wout Ampe en Stan D’Hauwers
Foto: Dainis Gravaris via Unsplash