Nieuwe expo CONNECTING legt verbinding tussen digitale wereld en fysieke realiteit: ‘We vertellen een verhaal dat niet uitsluitend westers, mannelijk of heteroseksueel is’
Nog tot en met 3 december kan je in het kunstencentrum KANAL – Centre Pompidou in Brussel de expo CONNECTING bezoeken. De werken van de uitgekozen kunstenaars hebben allemaal een link met technologie en proberen de fysieke realiteit aan de digitale wereld te linken. ‘We bespreken niet de techniek van de technologie, maar wel hoe die het menselijk handelen beïnvloedt.’
Werken van acht kunstenaars of kunstenaarscollectieven uit verschillende landen zijn in KANAL -Centre Pompidou gebundeld door curatoren Barbara Cueto en Bas Hendrikx. ‘We willen het niet over de techniek van technologie hebben, want dat schrikt af’, verduidelijkt Hendrikx. ‘Wel proberen we in deze expo te bekijken hoe technologie ons menselijk handelen en onze economische en politieke systemen beïnvloedt.’
‘In onze digitale samenleving is er een gebrek aan vertaling van spiritualiteit naar de digitale wereld’
Voor de samenstelling van de kunstenaars gingen de curatoren ook buiten de Belgische landsgrenzen op zoek. ‘We proberen een verhaal te vertellen vanuit een standpunt dat niet uitsluitend westers, mannelijk of heteroseksueel is’, licht Hendrikx toe. ‘Een evenwicht op vlak van geslacht, achtergrond, religie en spiritualiteit was belangrijk bij de samenstelling van de expo.’
Naast het internationale werk, is er ook Belgische kunst te vinden op de expo. Zo stelt de Brusselse kunstenares Eva L’Hoest er haar video-installatie What Hath God Wrought? voor. Ze maakte een soort videosculptuur met verschillende schermen die een computergegenereerd beeld projecteren dat lijkt op de vlecht van Rapunzel. Hiermee verwijst L’Hoest naar het tweeledige verlangen om zichzelf te beschermen tegen het kwaad van de wereld en er naar uit te reiken.
De Amerikaan Ian Cheng, de Franse Tabita Rezaire of de Thaïse Korakrit Arunanondchai zijn een greep uit het internationale aanbod dat te bezichtigen is in KANAL. Ian Cheng gebruikte een game-engine om een oneindige live simulatie genaamd Emissary in the Squat of Gods (zie foto bovenaan) te maken. Deze simulatie is voor een groot deel gestuurd door artificiële intelligentie. Enkel het hoofdpersonage van de simulatie, die je kan herkennen door een blauwe band rond het been, is geprogrammeerd. De andere entiteiten die je ziet in de simulatie zijn niet vooraf geprogrammeerd, waardoor er dus ook geen vast verhaal is. De simulatie ziet er aan het einde van de expo helemaal anders uit dan aan het begin, want ze ontwikkelt zich autonoom verder. Dit kan doordat er een computer achter zit die gedurende heel de expo blijft aanstaan.
Voor wie naar zo’n simulatie kijken te saai vindt, biedt de expo andere mogelijkheden. Het driekoppige vrouwelijke collectief Keiken ontwikkelde een interactief kunstwerk in de vorm van een spel met de naam Morphogenic Angels. In KANAL kan je het eerste deel van het tweedelige spel uitproberen. Je volgt een centraal figuur die zich in een wereld bevindt die volgens de kunstenaars onze wereld binnen duizend jaar kan zijn. Het doel van het spel is dat je energie verzamelt die bevorderlijk is voor je celverandering. Vandaar de naam morphogenic in de titel van het spel, wat inhoudt dat de mens steeds veranderende cellen heeft.
Een expo over digitale cultuur doet niet direct denken aan spiritualiteit, maar die link probeert CONNECTING wel te leggen. ‘In onze digitale samenleving is er een gebrek aan vertaling van spiritualiteit naar de digitale wereld’, zegt Hendrikx. ‘Zeker tijdens corona zagen we dat spirituele en intieme handelingen zich onder dwang verplaatsen naar het internet verplaatsten. Een voorbeeld hiervan was een online begrafenis. Het is dus interessant om te bekijken hoe ook zo’n concepten hun plek in een digitale wereld vinden.’
CONNECTING is nog tot 3 december te bezichtigen in KANAL – Centre Pompidou in Brussel.
Tekst: Staf Smets
Foto’s: © Staf Smets