02/10/2023

OPINIE – Fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step is slecht nieuws voor de wielersport

Leestijd: 3 min.

In wielerland ontplofte afgelopen week een bom, met geruchten over een mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Een van de meest onverwachte fusies ooit, en volgens 21bis-reporter Amelie Van Oosterwyck ook een erg slecht idee.

Als twee van de beste teams van de wereld fuseren wegens financiële redenen, dan zit er toch iets fout in het wielrennen. Voor Jumbo-Visma is het nodig want supermarktketen Jumbo stopt als hoofdsponsor van de wielerploeg na 2024. De ploeg moest dus op zoek naar een nieuwe sponsor die ze tot voor kort nog niet gevonden hadden. Fuseren met Soudal Quick-Step zou een oplossing kunnen bieden, al is er nu ook sprake van Amazon als nieuwe sponsor. 

Het lijkt wel of Jumbo-Visma voor de snelle uitweg kiest, deze fusie willen ze omdat ze geld nodig hebben. Als een grote ploeg als Jumbo-Visma geen nieuwe sponsor vindt, wat zegt dat dan over het wielrennen?

De fusie is hoe dan ook geen goed nieuws voor het wielrennen, de nieuwe ploeg zal de koers domineren. Er ontstaat als het ware een ‘superteam’ waarin de top van het wielrennen verzameld zit. Andere ploegen zullen sterke concurrentie ondervinden van deze ploeg.

Superteam
Een ploeg gevuld met de beste renners van de wereld is ook geen goed idee. Hoe ga je tegen Remco Evenepoel zeggen dat hij moet knechten voor Jonas Vingegaard of omgekeerd? Evenepoel is te ambitieus om geen kopman te zijn. Het probleem is dat je in elke ploeg knechten nodig hebt, jongens die willen rijden voor de overwinning van een andere. Als je te veel kopmannen hebt, kan dit weleens in het water vallen. Zelfs al zet je de beste renners in één ploeg, geeft je dat nog geen garantie op winst. Want als iedereen van de ploeg zelf wilt winnen, wint er uiteindelijk niemand. 

Tijdens de Ronde van Spanje dit jaar was er bij Jumbo-Visma al een probleem. Ze hadden een fantastische ploeg naar de Vuelta gestuurd, er waren zelfs drie kopmannen. Wie de Vuelta zou winnen, was dus een strijd binnen de ploeg. Sepp Kuss, Jonas Vingegaard en Primoz Roglič vulden de top 3. Als ze nu al problemen hebben om een kopman aan te duiden, wat zal dat geven als je bij een grote ronde ook nog Van Aert of Evenepoel meeneemt?  

Overvloed aan renners
Een groot probleem is het aantal renners. Als de twee ploegen samen gaan hebben ze in totaal 52 renners, terwijl er bij een WorldTour-team een maximum aantal van 30 renners is. Er zullen dus 22 renners op zoek moeten naar een andere ploeg, bij Jumbo-Visma werd al bekend gemaakt dat Primož Roglič vertrekt. Bij welke ploeg hij onderdak zal vinden weten we nog niet, maar de kans is groot dat hij naar Movistar of BORA-Hansgrohe zal gaan. Dat is jammer, want Roglič kon zeker nog belangrijk zijn voor Jumbo-Visma. Aan de kant van the wolfpack vertrekt Florian Sénéchal naar Arkéa, maar ook de toekomst van Evenepoel bij de ploeg is onzeker. 

De kans dat Evenepoel meegaat in de fusie lijkt zeer klein en zet de deur open voor de Belg om naar Ineos te vertrekken, waar hij wel zeker zou zijn van een positie als kopman. Ineos zou geen slechte keuze zijn, de ploeg heeft goede renners in hun team, zoals Geraint Thomas en Egan Bernal. Een grote ronde winnen zal hij daar zeker nog kunnen doen.

Succesjaar voor Jumbo-Visma
Vooral na het afgelopen seizoen is het raar dat Jumbo-Visma zou gaan fuseren. Ze hebben de drie grote Tours gewonnen, de Vuelta, de Giro en de Tour de France. Na zo’n succesjaar lijkt een fusie uit den boze, omdat hun ploeg echt wel op punt staat. 

Door de fusie zou er een sterke ploeg verdwijnen. Er is dan een ploeg minder en dat betekent ook minder mensen. Een van beide ploegen zal zijn WorldTour licentie kwijtraken. Dit is jammer voor het wielrennen want er zullen renners wegvallen, maar ook veel jobs. Aan de andere kant creëert dit wel kansen voor andere ploegen, zo kan een andere ploeg de overgebleven licentie overkopen maar kan het ook zijn dat de UCI beslist om tot 2025 verder te gaan met 17 WorldTour ploegen in plaats van 18.

Als de fusie eraan komt, staan er nog grote veranderingen te gebeuren binnen het wielrennen.

Tekst: Amelie Van Oosterwyck
Beeld bovenaan: Filip Bossuyt (CC by 2.0)