Creatie AI-Model Aitana Lopez wekt onzekerheid en vragen op bij jongeren: ‘Door sociale media lijk ik de enige te zijn die geen platte buik heeft’
Leestijd: 4 min. 28 sec.
Aitana Lopez, het bekende AI-model, roept verschillende ethische vragen op bij velen. Nu rijst de vraag: brengt artificiële intelligentie een verfrissende wind in de modellenwereld, of zorgen modellen zoals Aitana voor een verstoord ideaalbeeld? Welke invloed heeft de creatie van Aitana Lopez op jongeren?
Aitana Lopez uit Barcelona verovert momenteel de sociale media platformen. Het model verdient maar liefst 10.000 euro per maand. Alsof dat nog niet genoeg is, staan verschillende beroemdheden te popelen om het supermodel persoonlijk te ontmoeten. Er is een opmerkelijk detail dat ze niet weten: de Braziliaanse Aitana Lopez is niet echt.
Rubén Cruz, de bedenker achter het ontwerpbedrijf The Clueless in Barcelona, ontwierp zijn eigen AI-model. Na ontelbaar veel annuleringen van afspraken, afwijzingen en te hoge vraagprijzen van modellen en influencers, besloot hij om er zelf een supermodel te maken. Ondanks vele positieve reacties op zijn creatie, maken sommigen zich zorgen over de invloed van deze perfecte modellen op de jongere generatie.
Dit bericht op Instagram bekijken
Jongeren delen openhartig hun ervaringen over de impact van AI-modellen op hun zelfbeeld. Hanne* verwijst direct naar het verband tussen haar lage zelfbeeld en Instagrammodellen. Ze bekent: ‘sociale media, influencers in het bijzonder, zijn de oorzaak van mijn laag zelfbeeld.’ ‘Door influencers denken we dat we er altijd perfect moeten uitzien’, zegt Marie*.
‘Ik wil er uitzien als de vrouwen van op het internet.’ – Hanne*
‘Wij zijn een generatie die is opgegroeid met sociale media, daarom affecteren deze platformen ons zo hard,’ deelt Hanne. Als kind dacht ze nooit na over haar lichaam, maar zodra sociale media een rol speelde in haar leven, ontstonden er twijfels over haar zelfbeeld en zelfvertrouwen. ‘Ik denk dat influencers een grote rol spelen op vlak van schoonheidsidealen omdat ze meestal wel mensen waar jongeren naar opkijken’, voegt Lotte* toe.
Gelukkig merkt Hanne op dat sociale media door de tijd heen ook positieve veranderingen heeft doorgemaakt. ‘Er zijn veel vollere modellen bijgekomen’ benadrukt ze. Hiermee verwijst ze naar de vollere modellen die tegenwoordig in verschillende campagnes verschijnen.
Het effect van influencers op jongeren wordt zowel bekritiseerd als bewonderd. ‘Ze zetten het voorbeeld voor jongeren’ erkent Marie. May Ridts wordt door verschillende jonge meisjes als voorbeeld en inspiratie gezien. ‘Ze toont aan de wereld dat je niet slank en blond moet zijn. Ik kijk echt naar haar op.’ Sociale media tonen vaak een eenzijdig verhaal. Gelukkig komen hier bepaalde influencers intussen die ervoor zorgen dat ook de downs in hun leven gedeeld worden op hun platformen. ‘Sommige influencers laten zich gelukkig ook van hun minder goede kant zien. Dit zorgt voor een realitycheck. Ik kan me daar echt aan optrekken’, voegt Hanne toe. Lotte is het hier daarentegen niet mee eens en vindt dat sociale media altijd een negatieve invloed zal nalaten naar de toekomst toe op jongeren ondanks de veranderingen.
‘Sociale media zijn doorheen de tijd wel op een positieve manier gegroeid.’ – Marie
De keerzijde van sociale media wordt natuurlijk niet vergeten. Hanne zegt: ‘Ouders zouden hun kinderen moeten beschermen van sociale media, maar dat zal na een tijdje niet meer lukken.’ De call-to-action naar jongeren toe van Hanne* is duidelijk: ‘We zouden weerstand moeten opbouwen tegen de fake modellenwereld, aangezien we de industrie niet kunnen wegcijferen. Of er zou iets drastisch in de maatschappij moeten veranderen.’
‘Ik vind het jammer dat de ontwerper van Aitana een stereotiep lichaam heeft gebruikt. Dit schept een onhaalbaar streefbeeld voor jongeren.’ Ook anderen zijn niet akkoord met Rubén Cruz’ zijn keuze. Lotte zegt: ‘Het is jammer dat er geen variatie zit in de lichaamstypes. Hij kiest voor het doorsnee mooie lichaam.’
Hanne sluit af met de wijze raad aan jongeren: ‘De tip die ik aan jongeren geef, is: breek je hoofd niet te hard over je . Je bent mooi zoals je bent.’ In de wereld van sociale media blijft de belangrijke boodschap om van jezelf te houden en positief blijven. Lotte zegt: ‘Het is niet nodig om jezelf te vergelijken met onrealistische beelden.’
*De geïnterviewde wenst anoniem te blijven. Er is een schuilnaam gebruikt.
Tekst: Floor Gilissen
Foto bovenaan: © Floor Gilissen