30/11/2023

Festivalprijzen stijgen met 5 procent: ‘Ik vind de namen op Rock Werchter zo goed dat het opweegt tegen de prijsstijging’

Leestijd: 3 min.

Op 1 december start de ticketverkoop van Rock Werchter. Een combiticket voor heel het weekend (exclusief camping) kost volgend jaar 309 euro, dat is ruim 5 procent meer dan vorig jaar. Ook Graspop, het vierdaags metalfesitval in Dessel, gaat in 2024 boven de grens van 300 euro. Economen verwachten dat alle festivals deze trend zullen volgen. Maar hoe duur kunnen festivals nu worden? En zit er echt geen maximum op de prijs die ze kunnen vragen?

Festivals zijn onlosmakelijk verbonden met onze Belgische cultuur. Sommige zijn goedkoop of zelfs gratis, terwijl andere een hele hap uit je budget vragen. De grote spelers komen vaak met internationale artiesten, waar festivalgangers veel geld voor willen neertellen. Doordat deze festivals altijd in een mum van tijd zijn uitverkocht, lijkt het wel of er geen limiet zit op de prijszetting.

‘Als student is 300 euro wel veel geld, maar ik vind dat het wel waard’ – Nelle (22)

Nelle (22) ging dit jaar zowel naar Rock Werchter als naar Graspop. Voor haar speelt prijs geen grote rol. ‘Ik vind de namen op de affiche van Rock Werchter zo goed dat het opweegt tegen de prijsstijging’, zegt Nelle. ‘Als student is 300 euro wel veel geld, maar ik vind dat het wel waard. Voor veel artiesten betaal je al snel 50 euro als je ze in concert wil zien.’ Ze redeneert dus dat het net een voordelige optie is om naar een festival te gaan, omdat je daar veel grote artiesten op dezelfde locatie kan zien.

Nelle (22) ging in 2023 zowel naar Rock Werchter als Graspop.

Besparen op eten en drinken

‘Ik denk dat het voor de mensen die fan zijn van grote festivals, niet zozeer gaat uitmaken dat de prijs stijgt’, zegt Vanessa Theunissen, zelfstandig marketeer. ‘Die mensen gaan er naartoe voor hun plezier. Ik verwacht dat er voor een groot deel van de consumenten niet zo heel veel gaat veranderen qua .’ Theunissen denkt wel dat mensen op het festivalterrein zelf gaan besparen: ‘Mensen gaan misschien wel meer besparen op aankoop van drank en eten op het terrein’, begint ze. ‘Waar je vroeger voor het plezier nog langs verschillende foodstandjes liep, denk ik  dat er nu een lager bedrag naartoe gaat gaan.’ Ook Nelle zegt hier eerder op te besparen dan op de aankoop van de festivaltickets zelf: ‘Ik geef sowieso al weinig geld uit aan eten. Zelf probeer ik goed te kijken waar ik eten ga halen en wat ik uitgeef. Dat is wel iets waar ik hard op bespaar.’

‘Festivals zoals Tomorrowland bieden echt een experience’ – Vanessa Theunissen

Focus op beleving

De tijden dat festivals gegeven werden op een kaal terrein zijn voorbij. Vandaag ligt de focus steeds meer op beleving. Dat merkt ook Theunissen. ‘De verwachtingen van de consument zijn hard gestegen’, zegt ze. ‘Als je kijkt naar festivals zoals Tomorrowland, die bieden echt een experience. Dan is het belangrijk als concurrerend festival dat je niet gewoon een grasterrein en een podium hebt. De beleving is de afgelopen jaren heel belangrijk geworden.’

Die beleving is dan ook iets waar festivalgangers graag een extra som geld voor neertellen. ‘De ervaring van een festival is helemaal niet te vergelijken met een gewoon concert’, zegt Nelle. ‘Daarom vind ik die prijs nog wel meevallen aan de ene kant. Voor mij is die prijs het gewoon waard. Ik ga al zoveel jaren naar Rock Werchter, dat ik mezelf een trouwe klant voel. Daardoor heeft de prijsstijging niet zoveel effect.’

Hoewel de prijzen nu nog fel stijgen, ziet Theunissen de toekomst wel positief in. ‘Als je het in een breder economisch kader bekijkt en het bijvoorbeeld vergelijkt met de huizenmarkt of de supermarkten, zal de prijs volgend jaar toch enigszins moeten stabiliseren’, zegt ze. ‘Een festival organiseren is natuurlijk enorm hard werken, maar het moet ook betaalbaar blijven. Als je de prijs enorm hoog gaat zetten is het niet realistisch meer.’

Tekst: Renzo Vangenechten
Foto bovenaan: © Renzo Vangenechten
Foto tekst: © Nelle Staes