20/11/2023

Formule 1 in Las Vegas: balans tussen spektakel en sportiviteit in Amerikaanse races

Het Formule 1-raceweekend in Las Vegas zorgde voor een mix van opwinding en controverse. De vrijetrainingen waren een teleurstelling vanwege losliggende putdeksels. Hierdoor werden ze afgelast, wat resulteerde in financiële verliezen voor veel fans. De groeiende invloed is het showelementen in de sport, vooral merkbaar in de races in de Verenigde Staten. De meningen van studenten sluiten aan bij het hoge showgehalte van dit seizoen.

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Bij de formule 1-race in Las Vegas, van het weekend van 17 november tot 19 november,  lag de focus meer op de show dan op de race. Zoals het Hunger Games podium, waarbij ze per team werden gepresenteerd en het vervoeren van de rijders met een Rolls-Royce. ‘De race draaide volledig om glitter en glamour, hoewel de race zelf wel goed verliep’, zegt Mathias Ronzani (20), student Autotechnologie Thomas More Sint-Kathelijne-Waver. Ze hebben heel wat geld uitgegeven aan deze race net zoals bij Miami. Als we dit vergelijken met de races in Europa ligt de focus meer op het racen en minder op de show. Mercedes Vandenbroucke (22), afgestudeerd in video journalistiek, deelt deze mening. ‘De Amerikaanse races worden sterk beïnvloed door de serie Drive to Survive. Ik stoor me aan het showgehalte van deze race, want er ontbreekt emotie, net zoals Max Verstappen zei in een interview. Het blijft een gevaarlijke sport met millimeterwerk en dat moeten de mensen onthouden.’ Daan Ruys, student Autotechnologie Thomas More Sint-Kathelijne-Waver, vindt dat het altijd al in zekere maten aanwezig is geweest. ‘De Formule 1 is een circus. Dat staat ook in het boek The Life of Senna, van Ayrton Senna, de Braziliaanse autocoureur. De show moet je erbij nemen met elke race.’

Daan is mekanieker in het raceteam Oeste Racing. Hij bespreek in het team wat ze gaan doen wanneer de auto binnenkomt tijdens de 24u race van Spa-Francorchamps. © Mathias Ronzani

Dominantie van Red Bull

De Nederlandse wereldkampioen Max Verstappen wint bijna elke wedstrijd met zijn Red Bull team. ‘Dat is altijd al een groot probleem geweest. Zodra een team een goede afstelling heeft, is het moeilijk daar nog iets aan te veranderen, en dat zien we nu met Max Verstappen’, zegt Mathias Ronzani. ‘Dit kan het minder interessant maken voor het grootste deel van de kijkers.’ Daan is een grote fan van Max Verstappen, maar kan zich aansluiten bij Mathias. ‘We zagen dit zeven jaar bij Hamilton en vier jaar bij Sebastian Vettel. Toen ik klein was keek ik altijd naar de race om te kijken wie dat er zou winnen, maar dat was saai, want het was altijd Vettel. Nu kijk ik naar de racestrategie en de andere posities.’ Mercedes kan zich aansluiten bij dat laatste. ‘Het is boeiend om de strijd te zien voor andere posities, want daar wordt nog steeds hard gestreden. Aan de andere kant is Verstappen geschiedenis aan het schrijven en als je kijkt naar het traject dat hij heeft afgelegd, is het een boeiend proces om naar te kijken.’

Mathias Ronzani praat met zijn mederijder via de intercom. Hij checkt de data om de rijder mee instructies te geven tijdens de race in Spa-Francorchamps. © Thijn Bos

Suggesties voor de toekomst

Er zijn verschillende suggesties om de races op het circuit spannender te maken en meer publiek aan te trekken. ‘Het lijkt mij boeiend om de reverse grid toe te passen in een race’, suggereert Mercedes. ‘Dat wil zeggen dat de plekken van de eerste tien veranderen, dus de eerste wordt tiende. Hierdoor moeten ze zich harder bewijzen.’ Daan wil eerder de groep dichter bij elkaar brengen. ‘Ik vind dat ze gebruik moeten maken van actieve aerodynamica. Dat wil zeggen dat je met deze techniek de achtervolgende auto op het rechte stuk meer downforce genereren in de bochten. Dus het creëren van een neerwaartse druk om de racewagen tegen de grond te houden. Het principe van de Formule 1 is dat je de beste ‘formule’ hebt tussen wagen en coureur. Je kan niet winnen als je een goede wagen hebt en een slechte coureur, of omgekeerd.’ Volgens Mathias zouden ze meer moeten kijken naar het verleden. ‘Ze moeten de oude motoren implementeren en het gebruik van synthetische brandstoffen. Vervolgens moeten we de banden verder ontwikkelen, want ze gaan veel te snel stuk. De rijders kunnen niet op de banden pushen. Ik mis het geluid van de racewagens. Het geluid van een brullende motor hoort bij de races.’

Tekst: Julie De Voght
Foto: Paul Voie via Pexels