21/11/2023

Acid krijgt boete wegens het niet delen van zijn adres: is de privacy van influencers opnieuw in gevaar?

Acid postte zondagavond een video met de titel ‘Ik moet €80.000,- Euro boete betalen’. En nee, het was geen clickbait. De West-Vlaamse content creator riskeert namelijk een boete die kan oplopen tot 80.000 euro als hij het adres van zijn onderneming (lees: zijn privéadres) niet openbaar zet op al zijn profielen. Is het schending van privacy? Of is een influencer ook gewoon een onderneming zoals een andere?

Een nieuwsitem dat al enige tijd niet meer relevant bleek te zijn, is met de laatste video van Acid opnieuw springlevend geworden. In de zomer van 2022 kwam er een nieuwe wet die zegt dat influencers de gegevens van hun onderneming moeten delen, waaronder ook hun adres. In het geval van Acid is dit zijn privéadres. In zijn laatste video toont hij het proces-verbaal dat hij in zijn mailbox ontving. Als de YouTuber zijn adres niet vrijgeeft of niet betaalt, kan de boete oplopen tot 80 duizend euro. Acid zelf is hier duidelijk over: ‘Ga ik dit betalen? Neen! Ga ik mijn adres in mijn bio zetten? Neen! Ik doe dat voor de veiligheid van de mensen in dit huis en mezelf.’

Acid is dus duidelijk. Maar leidt het vrijgeven van een privéadres ook effectief tot stalking? Lieselotte Philips, influencer marketeer voor BeInfluence, denkt van wel: ‘Dit gaat honderd procent zeker leiden tot meer stalking, ze kunnen zomaar ineens voor je deur staan. Dan ben je niet meer veilig als influencer.’ Maxine Tambuyser is zelf actief als influencer op Instagram en Tiktok en heeft op beide platformen respectievelijk 2.800 en 7.700 volgers. Zij denkt dat deze regel (letterlijk en figuurlijk) een deur opent voor haters: ‘Ik denk dat het delen van het privéadres niet per se aanzet tot stalking, maar wel eerder tot haat. Tijdens de coronaperiode hebben we allemaal gezien hoe Mark Van Ranst naar een safehouse moest omdat zijn adres was uitgelekt. Als er dan een influencer is die veel haat krijgt, kan het wel eens zijn dat ze aan zijn of haar deur staan.’

Maxine Tambuyser, influencer

Influencers als onderneming

De wetgeving komt er niet zomaar. Influencers vallen namelijk onder dezelfde wetten als zelfstandigen. Dat wil zeggen dat ze zich moeten registreren als onderneming en hun ondernemingsnummer, e-mailadres en adres online moeten zetten. ‘Een influencer is eigenlijk gewoon een bedrijf’, begint Lieselotte. ‘Als we facturen binnenkrijgen is dat ook vaak op naam van de content creator zelf. Soms combineren ze hun werk als influencer met bijvoorbeeld fotografie of hun eigen agency. Dan staat de zaak niet altijd op hun privéadres.’

Lieselotte Philips, influencer marketeer bij BeInfluence.

Uiteraard halen content creators zelf financieel voordeel uit hun gesponsorde samenwerkingen. Om die reden moet er ook een kader voor zijn. ‘Ik snap wel dat je als influencer moet ingeschreven zijn als onderneming’, vertelt Maxine. ‘Er is lange tijd een gebrek aan regels geweest waardoor ze konden profiteren. Maar het zou heel dom zijn van de overheid om content creators tegen te werken, want de sector van content creators is een sector waar een markt voor is en ook veel geld in rondgaat.’

Een alternatieve oplossing

Zowel Lieselotte als Maxine vinden dat er een alternatieve oplossing moet komen, alleen weten ze niet precies hoe. ‘Veel content creators vinden de regeltjes zo streng dat ze al geen zin meer hebben om verder te doen’, zegt Lieselotte. ‘Dat kan absoluut niet de bedoeling zijn. Daarom zou het beter zijn dat ze enkel hun btw-nummer moeten vermelden. Dat is een alternatieve oplossing, maar niet de ideale. De regering zou serieus moeten nadenken over een regelgeving voor influencers die hun privacy beter beschermt.’

Tekst: Renzo Vangenechten
Foto bovenaan: © Renzo Vangenechten
Foto’s artikel: © Maxine Tambuyser, © BeInfluence