16/11/2023

NMBS stopt informatieschermen in nieuw jasje

Wie vandaag met de trein onderweg was, moest misschien twee keer kijken. De informatieschermen in de treinstations hebben sinds donderdag 16 november definitief een nieuwe lay-out. Er past meer info op één scherm en de kleuren hebben een duidelijk patroon. Wat is het nut achter deze aanpassing en werkt het voor de reizigers?

De informatieschermen in de treinstations hebben sinds vandaag een nieuwe lay-out. Een kleiner lettertype zodat er meer info op past en een ander kleurenpalet: blauw, geel en rood. De nieuwe lay-out is gebaseerd op onderzoek met reizigers en een vergelijking met de infoschermen in andere landen. Nadien werd er een testfase gelanceerd om te peilen naar de mening van de reizigers. En daaruit kwam dit eindresultaat.

‘Onze reizigers misten extra informatie, wij wilden die geven’ – Bart Crols (NMBS)

Bart Crols, woordvoerder van NMBS, legt uit waarom de andere lay-out er kwam. ‘We hebben aan onze reizigers gevraagd waar ze nood aan hadden. Het antwoord was dat ze extra informatie misten. Dit pasten we aan: onze schermen geven nu ook tussenstations aan en afschaffingen, vertragingen en spoorwijzigingen worden op tijd aangevuld.’

‘In drukkere stations is er nood aan meer treinen dan in de kleinere’, vult Bart Crols aan. ‘Daar geven we dan ook niet álle tussenstations aan. Maar voor reizigers is het een extra bevestiging als ze zien dat ze op het juiste perron staan.’

‘Ik vind de nieuwe lay-out onoverzichtelijker’ – Mathias Ronzani

Wat vinden de reizigers van de nieuwe infoschermen? Mathias Ronzani (20), student autotechnieken, vindt het goed dat er meer informatie op de schermen staat. ‘Het oogt moderner. De vorige schermen gingen al een tijd mee. Maar het lettertype is wel opvallend kleiner, en ik vind het minder overzichtelijk dan de vorige versie.’

De aangepaste infoschermen lijken nu meer op die van Luxemburg. © Jolien Van der Linden

‘Ik merk wel dat de schermen nu meer lijken op die van in Luxemburg en Nederland. Daar ben ik een tijdje geleden nog geweest. In die landen waren de schermen wel net iets leesbaarder dan in België nu. Het was van op een afstand duidelijk leesbaar. Maar dat ze op elkaar lijken maakt het wel overzichtelijker.’

‘Het klopt dat het lettertype iets kleiner is nu’, geeft Bart Crols toe, ‘maar ook dit hangt af van station tot station. Als de schermen groter zijn, kan de informatie ook groter staan dan op kleinere schermen. Dit is ook een aanpassing waarmee we rekening hebben gehouden: meer informatie, zo leesbaar mogelijk. Het kleurencontrast vormt hierbij een extra steun. Dat onze schermen nu meer lijken op die van onze buurlanden, is alleen maar een voordeel. Dat zorgt voor meer overzicht bij onze internationale reizigers.’

‘Het is wennen, de nieuwe lay-out’ – Steve Mertens (48)

Steve Mertens (48), een pendelaar, heeft ook zijn twijfels bij de nieuwe schermen. ‘Ik vind ze verwarrend. Alles staat onder elkaar, dicht op elkaar. Voor iemand die weinig met de trein reist, is dit niet duidelijker. Maar er zal wel een reden zijn waarom men het op deze manier heeft aangepast. Het is wennen, die nieuwe lay-out.’

Steve Mertens stelt zich vragen bij de nieuwe schermen

Bart Crols bevestigt deze mening. ‘Het is inderdaad een kwestie van wennen. De vorige schermen hebben lang bestaan. Een nieuwe vorm doet even schrikken, maar ik geloof zeker dat dit op termijn een succesvollere versie is, waar reizigers meer aan zullen hebben.’

De nieuwe informatieschermen zorgen bij de reizigers op het eerste gezicht voor wat verwarring, maar de extra informatie die er nu op te zien is, zal hun reis op termijn aangenamer maken.

Tekst: Jolien Van der Linden
Foto’s: © Jolien Van der Linden