07/12/2023

RECENSIE – TinTin Immersive Adventure: een niet zo meeslepend avontuur

Het TinTin (Kuifje)-tijdschrift viert zijn verjaardag met een Immersive Adventure in Tour & Taxis in Brussel. Daarnaast werd ook een speciale editie van het magazine uitgebracht voor de 77e verjaardag van uitgeverij Le Lombard. Volgens de verantwoordelijke Teddy Feau lokte de tentoonstelling al 500.000 bezoekers. Ook onze 21bis-reporters Julie De Voght en Amelie Van Bogaert bezochten deze expo.  De moeite of toch niet?

De glazen koepel met een reusachtige tekening van Kuifje wakkert onze nieuwsgierigheid aan. Het geeft ons nog meer zin om aan de expo te beginnen. Pijlen en luide padelspelers leiden ons naar de ingang, die verstopt is achter een zwart gordijn.  

De eerste vraag die we onszelf stellen is: waar is het toilet? Maar die gedachte wordt onderbroken: ‘Nederlands of Frans’ weerklinkt het terwijl we ons toegangsticket zoeken. De dame aan het onthaal wijst ons erop dat de voorstelling over twee minuten begint. Ze geeft ons de keuze om eerst het museum te bezoeken en daarna aan te sluiten bij de volgende show, want die speelt doorlopend.  

Dus onze keuze is snel gemaakt, we zoeken het toilet om daarna, dachten we, het museum te bezoeken. We wandelen het zwarte gat in van de ruimte en zien een tijdlijn over de carrière van de Belgische striptekenaar en scenarist Hergé, van het stripfiguurtje Kuifje, een jonge journalist die over de hele wereld avonturen beleeft. 

Linkse foto, 21bis-reporter Amelie Van Bogaert en Julie De Voght voor de ingang van de expo.

Een rood groot geblokte raket in de volgende hoek, springt in ons oog. Het ruimtetuig, bekend van het stripverhaal Kuifje: Raket naar de maan, uit 1995, is het meest technisch onderbouwde verhaal van heel de reeks. Hergé liet zich inspireren door ingenieurs van NASA, overheidsorganisatie voor de ruimte.

We wandelen verder op de maan met sterren rondom ons heen. Aan de muur hangen cirkels die precies lijken op cd’s, maar achteraf beseffen we dat het misschien wel eens planeten konden zijn. In de cirkelvormige vlakjes staan de verschillende fases die Hergé doorliep om een stripverhaal te maken.  

Ineens horen we geluiden, de raket lijkt op de te stijgen, maar het geluid komt uit een andere ruimte, die is afgeschermd met een grote deur. We zien een bordje met de verlossende woorden ‘wc’. Een grote ijzeren trap leidt ons naar onze bestemming. Een gezamenlijke ruimte met de aansluitende padelclub. Daardoor zijn we even bang dat het toilet de uitgang is en we niet meer kunnen terug keren. Maar blijkbaar kunnen de sporters gewoon ook binnen in de tentoonstelling zonder enige controle. Onze angst was voor niks nodig. Waarom hebben wij dan betaald voor een ticket? 

Rechtse foto is striptekenaar Hergé voor het standbeeld van Kuifje en Bobbie in Brussel.

We zetten onze tocht naar de Immersive Adventure verder. 1.600 vierkante meter aan schermen en expo verblinden onze ogen. We zijn net te laat voor het begin van de voorstelling en gooien onszelf neer op een zitzak.  We krijgen het gevoel dat we in de cinema zitten, het enige dat ontbreekt is popcorn, maar dat mogen we niet meenemen. Het is 30 minuten zitten, zwijgen en braaf zijn en zorgen dat je niet inslaap valt. Want zonder kennis van Kuifje snap je niet heel goed wat er rondom je gebeurt.

De levendige muziek van David Bowie, Pink Floyd en The Beatles op de achtergrond houdt ons wakker. Run Through The Jungle van Creedence Clearwater Revival neemt ons mee naar de avonturen van Kuifje in de jungle met Kapitein Haddock.  

(Lees verder onder de playlist van de expo.)

Daarna vliegen we samen met de raket naar de maan, het geluid dat we al eerder hoorden in de gang komt terug. Zoals elk stripverhaal eindigt, eindigt dit verhaal ook met een overwinning. Daarna tekent Hergé voor de laatste keer Kuifje. Benieuwd naar wat er nog volgt, verlaten we de projecties.  

Plotseling zijn we in de ‘museumshop’ waardoor het avontuur sneller eindigt dan we dachten. We maken nog een foto met de rode draad van de expo: de raket, en snuisteren doorheen de souvenirs, waar een mini-sleutelhanger van Bobby al snel 14 euro kost. Het zwarte gordijn brengt ons terug naar de echte wereld.  

Beeld ter illustratie van het einde van de expo.

De moeite of toch niet?

We blijven nog met enkele vragen achter, waardoor we besluiten om de verantwoordelijke van de expositie, Teddy Feau, te contacteren. We ontdekten dat ze hun inspiratie haalden uit de tentoonstelling van Ali en Jamie Nelson in het Atelier des Lumières in Parijs. Dit overtuigde hen om ook iets te ontwerpen met digitale tools. ‘We wilden nieuwe perspectieven bieden rond het werk van Hergé, via een digitale immersieve tentoonstelling. Daarom hadden we besloten om de 24 albums van Kuifje te digitaliseren. De creatie ervan duurde bijna een jaar.’ 

De tentoonstelling moest op 27 september openen. ‘Dat was een echte uitdaging want 26 september was de 77e verjaardag van het TinTin-tijdschrift. Die deadline moesten we echt respecteren, dat was het belangrijkste,’ volgens Feau. 

Naar ons gevoel stond de muziek centraal tijdens de show. Volgens Feau is dat zeker niet vreemd. ‘De soundtrack komt uit de tijd waarin de stripverhalen getekend zijn. Hierdoor liet Hergé zich inspireren tijdens het tekenen.’ 

Onze vraagstukken zijn beantwoord. De glazen koepel van in het begin van ons avontuur kan ons niets meer schelen, met de zoete geur van wafels in de lucht gaat onze aandacht naar de naastgelegen, expo The Bubble Experience, want die lijkt meer voor onze doelgroep. Daarna drinken we ons verdriet weg in Belgian Beer World, want daar is meer te zien.  

 De voorstelling is nog tot 7 januari in Tour & Taxi in Brussel. 

Tekst: Julie De Voght en Amelie Van Bogaert
Foto’s:  © Sander De Witte, © Julie De Voght, © Amelie Van Bogaert
Video: © Amelie Van Bogaert