Mathieu van der Poel wint veiligste E3 ooit na stuurfout Wout van Aert
De E3 Saxo Classic in Harelbeke staat al jaren bekend als de kleine Ronde van Vlaanderen. Vrijdag 22 maart staat de 67ste editie op de kalender. Krijgen we een beklijvend duel tussen Mathieu van der Poel en Wout van Aert of gooien Mads Pedersen of Julian Alaphillipe roet in het eten? Een week voor de hoogmis van het Vlaamse wielrennen kijken we met argusogen uit naar het eerste duel tussen de topfavorieten.
De eerste ploegbussen komen aangereden, er loopt al heel wat volk in de straten en de kinderen hebben een vrije dag op school: Harelbeke is duidelijk klaar voor de 67ste editie van E3 Saxo Classic als wij aankomen. De zonnebril kan in de vuilnisbak, maar dat heeft geen invloed op de sfeer. ‘Mijn kinderen wilden graag eens zien hoe het hier allemaal in zijn werk gaat op zo’n grote koers’, vertelt een enthousiaste mama. ‘We zullen ons laten verrassen, al denk ik dat we mogen rekenen op de grote namen.’
‘We willen graag weer wat sfeer proeven’, vertelt een supporter uit Breda die ondertussen geniet van een kopje koffie. ‘We kijken thuis vaak naar de koers op tv, maar de E3 hadden we nog nooit gezien. Gisteren hebben we al wat gefietst in de omgeving en straks gaan we met de auto richting de Taaienberg.’
Ook de renners zijn er klaar voor. Velen willen hun goede benen vandaag al eens tonen met de Ronde van Vlaanderen in het vooruitzicht. Thuisrijder Ceriel Desal heeft er alvast veel zin in. ‘Als ik naar de conditie kijk, zal ik vandaag goed zijn’, lacht het Roeselaarse talent.
‘We willen iemand van het team in de vroege vlucht meesturen. Dat is wel iets voor mij, maar ik weet van vorig jaar dat dat hier niet simpel is. Dat heeft lang geduurd en als de vlucht pas na 50 kilometer tot stand komt, kan je jezelf al serieus kapot rijden.’
Bij Lotto Dstny schuiven ze Arnaud De Lie naar voor als kopman. Maar ook Victor Campenaerts wil vroeg in de wedstrijd vooraan zitten. ‘De E3 heeft weinig tactische verhalen. Iedereen wil op 80 kilometer van de finish vooraan zitten voor de Kortekeer en Taaienberg. Als je daar goed gepositioneerd zit, ga je ver komen in de wedstrijd en zullen de benen spreken.’
Mathieu van der Poel laat die benen voor de eerste keer spreken op de Taaienberg. Mads Pedersen, Jasper Stuyven, Wout van Aert en Matteo Trentin kunnen nauwelijks het wiel van MVDP volgen. Het elitegroepje jaagt op de kopgroep die 2’30” voor hen rijdt. Van der Poel deelt nog enkele speldenprikken uit met de andere favorieten in zijn wiel en zo rollen ze de vluchters op.
De renners naderen de laatste 40 kilometer wanneer ze de voet van de Paterberg opdraaien. Na een domme stuurfout schuift van Aert onderuit. De Lillenaar blijft enkele seconden op de gladde kasseien zitten. Van der Poel merkt de val van WVA op en haalt uit met een snedige demarrage. Niemand kan de Nederlander volgen. De voorsprong bedraagt 20 seconden op de top van de Paterberg.
Dit bericht op Instagram bekijken
Na een indrukwekkende passage van Matje op de Oude Kwaremont volgt de groep van Aert op ruim 30 seconden. Boven op de Kwaremont plaatst van Aert onder luide aanmoedigingen van het publiek een ultieme aanval om van der Poel bij te benen. De Belg komt tot op 12 seconden van de Nederlander, maar krijgt het gat niet dicht gereden.
De stoomtrein van der Poel rijdt ongedeerd richting Harelbeke om zijn eerste E3 Saxo Classic op zak te steken. Ondertussen vindt Jasper Stuyven zijn tweede adem. De Leuvenaar rijdt de achterstand op van Aert in de laatste kilometers dicht. In een prestigesprintje neemt Stuyven de bovenhand op een moegestreden van Aert.
LUISTER: DIT WAS E3 SAXO CLASSIC
De parking van het Forestiersstadion wordt voor één dag omgetoverd tot E3 Arena. De blikvanger in het fandorp is het sollicitatiewiel, een reuzenrad waarin je op sollicitatiegesprek kan komen bij verschillende bedrijven. ‘Wij zijn sowieso al betrokken in de koers, want wij sponsoren Flanders Classics en de wielerploeg LIDL Trek’, vertelt Malou Englebert, recruiter bij LIDL. ‘Maar we zoeken ook personeel, dus daarom zijn we hier. Je moet je aan de tent aanmelden en dan kan je met een van de recruiters op het wiel gaan.’
De organisatoren van de E3 hechten veel waarde aan veiligheid in de koers. Zo kwamen ze vijf jaar geleden met de Boplan-totems om de veiligheid van de renners te garanderen. Al snel volgden de Race Barrier en de stootkussens. Tijdens deze editie pakt de organisatie uit met de Race Guard, een plastieken seingever die wedstrijdbegeleiders ondersteunt. ‘Na overleg met de wedstrijdorganisatoren blijkt dat het moeilijk is om genoeg seingevers te vinden’, zegt Tibo Gheysen van Boplan. ‘We hebben een samenwerking met E3 om nieuwe producten te testen. Het is nog niet zeker of De Ronde van Vlaanderen de Race Guard komend weekend zal gebruiken tijdens Vlaanderens Mooiste.’
Dit bericht op Instagram bekijken
Tekst: Alexander Ballekens & Dario Smekens
Audio: Alexander Ballekens & Dario Smekens
Foto: © Dario Smekens