24/05/2024

Houten korsetten op het Met Gala: de eeuwige terugkeer van modetrends

Wat ooit mode was, lijkt steeds terug te komen. Hoewel de modewereld bekendstaat om haar constante evolutie heeft ze volgens modestudent Tristan Stiers (21) ook een herhalend karakter. Zo zien we historische korsetten in een modern jasje op het iconische mode-evenement The Met Gala.

Elke eerste maandag van mei vindt het Met Gala plaats, een van de meest prestigieuze mode-evenementen ter wereld. Tristan Stiers, een modestudent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, merkte enkele historische elementen op. Dit jaar waren korsetten zeer prominent aanwezig, weliswaar met een moderne twist. Zo droeg actriceTaylor Russelleen houten korset gemaakt door het Spaanse bedrijf LOEWE.’   

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door LOEWE (@loewe)

Historische mode als inspiratiebron   

‘Om de herkomst van moderne modetrends te begrijpen, is het essentieel om terug te kijken naar de modegeschiedenis’, benadrukt Stiers. ‘Veel van de meest iconische trends vinden hun oorsprong in het verleden. Op de academie krijg ik het vak historical fashion. We maken een historisch kostuum op basis van een schilderij en research uit die tijd. Deze opdracht geeft ons inzicht in hoe mode vroeger was en hoe bepaalde vormen tot stand kwamen. In hedendaagse collecties zie je soms technieken en elementen uit het verleden terugkeren, zoals het korset dat opnieuw wordt gebruikt als basis voor extravagante vormen. Vroeger lag de nadruk sterk op schoonheid boven comfort. Tegenwoordig zien we een verschuiving naar meer ready-to-wear-mode, waar het comfort voorop staat.’   

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tristan Stieners (@tristanstieners)

‘Het is moeilijk een balans te vinden tussen traditionele stijlen respecteren en iets nieuws en origineels creëren’, aldus de modestudent. ’Er is al zo veel mode gemaakt, waardoor het soms lastig is om een onderscheid te maken tussen iets origineels en iets dat al eerder werd gemaakt. De traditionele stijlen zijn zeer leerzaam en vormen een goede basis om nieuwe vormen te creëren. Het startpunt is steeds hetzelfde: het menselijk lichaam.

‘Voor mij is mode draagbare kunst. Als je altijd authentiek bent, zit er automatisch een rode draad in je werk’

Volgens stylist Xander Pauwels (22) is de manier waarop je relevant blijft in een voortdurend evoluerende mode-industrie cruciaal. ‘Ik hecht veel belang aan een eigen identiteit. Mijn persoonlijke stijl is totaal anders dan wat ik creëer voor mijn werk. In mijn eigen stijl draait alles om comfort en verhoudingen, maar in mijn werk als stylist speel ik graag met verschillende materialen en vormen. Zo deed ik onlangs de styling voor modestudent Eliot Ogiers, waar ik een soort jaren zestig superhero/villain creëerde. Het model draagt een ontwerp van Ogiers met metallic spikes, deze vormen maken de outfit voor mij zo interessant.’ 


Pauwels (links) aan het werk tijdens de shoot voor modestudent Eliot Ogiers. ©Sieme Hermans

‘Voor mij is mode draagbare kunst. Als je altijd authentiek bent, zit er automatisch een rode draad in je werk. Natuurlijk volg ik zelf ook wel eens een trend, maar ik probeer voornamelijk trouw te blijven aan mezelf. Zowel in mijn persoonlijke stijl als in mijn werk houd ik vast aan het principeless is more en vind ik het belangrijk om iets te presenteren waar ik volledig achter sta. Van deze essentie probeer ik niet te ver af te wijken, al ik geef toe dat het makkelijk is jezelf hierin te verliezen. Toch is het net dit wat een stylist onderscheidt van de meerderheid. 

De invloed van sociale media  

‘Het sociale medialandschap heeft de manier waarop mensen zich kleden sterk veranderd’, zegt Pauwels. ‘Door trends die verspreid worden op sociale media is er soms een gebrek aan authenticiteit. Zo zijn broeken met luipaardprint momenteel een trend en heerst er een gevoel van druk om de massa te volgen. Sociale media creëren een bepaalde visie. Je kan een soort persona bouwen rond jezelf, maar we moeten onszelf proberen loskoppelen aan de fantasie die sociale media vaak is. Ik heb het gevoel dat onze generatie hier net wel goed in is.’ Volgens Stiers hebben sociale media toch ook een positieve invloed. ‘Sommige modeshows kunnen bijvoorbeeld viraal gaan dat het mensen inspireert om zich meer out-of-the-box te kleden’ aldus de modestudent.   

Microtrends   

Stylist Xander Pauwels merkt op dat er na de pandemie een grote verschuiving plaatsvond in de mode-industrie. ‘Vooral op TikTok zie ik dat er veel meer micro-influencers zijn die microtrends promoten. Fast fashionwinkels spelen enorm in op deze trends, wat absoluut niet duurzaam is. Het is heel moeilijk om de trends bij te houden, net daarom is het voor zo belangrijk om een eigen identiteit te ontwikkelen. Ik heb het gevoel dat onze generatie veel meer durft te experimenteren, en TikTok speelt hier een grote rol in. Dat is toch een voordeel van social media.’    

Lore Ginneberge, modejournalist bij ELLE Belgium deelt op TikTok enkele microtrends die het volgens haar niet lang zullen volhouden.   

@loregnb Onpopulaire opinies misschien, we zullen zien wie dit volgend seizoen nog draagt.. #mode #microtrends ♬ original sound – Lore • beauty & modejournalist

Met Gala: walhalla van de mode

‘Het evenement gaat niet zozeer om draagbare kleding, maar om mode als kunstvorm’, legt Pauwels uit. ‘Het Gala toont de meest interessante silhouetten, al zijn de meeste stukken niet realistisch voor het dagelijkse leven. Het gala draait voornamelijk rond het nalatenschap van merken en het artistieke aspect van mode, eerder dan over de draagbaarheid van de kleding. De stuks worden gezien als kunst, fashion is just wearable art’, aldus de jonge stylist.     

‘Hoewel het Met Gala eerder een artistiek evenement is, heeft het wel degelijk invloed op modetrends. Zo speelt de celebrity culture een belangrijke rol in modetrends. Grote namen van modemagazines als Vogue en Harper’s Bazaar, maar ook nieuwe spelers zoals Dazed en Numéro, spelen altijd in op modetrends en weten dat celebrities een grote impact hebben op de generatie van vandaag. In 2019 verscheen Kim Kardashian met een wet dress ontworpen door Mugler op de rode loper van het Met Gala. Kort hierna werd the wet hair look een enorme trend’, zegt Pauwels.   

Historische inspiratie, de invloed van sociale media, en evenementen zoals The Met Gala spelen allemaal een rol in hoe trends worden herontdekt en vernieuwd. ‘Ik zal steeds blijven uitkijken naar het gala, het toont ons dat kunst mode is. Uiteindelijk draait het allemaal om geschiedenis combineren met vakmanschap. Normaal geef ik elk jaar een uitgebreide recensie op mijn Instagramstories over het evenement, maar met de huidige genocide in Palestina voelde het ongepast om over de outfits van beroemdheden te praten.’

Tekst: Ilaicha Vandeputte
Beelden bovenaan: ©Tristan Stiers
Beeld styling midden: ©Sieme Hermans