13/05/2024

LIVEBLOG – Volg de eerste halve finaledag van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool

Van iemand die vier jaar notenleer kreeg en zes jaar lang een instrument heeft bespeeld, zou je mogen verwachten dat ze enige kennis van de klassieke muziek bezit. Het tegendeel is waar. 21bis-reporter Céline kan met moeite de verschillende bekende klassieke stukken uit elkaar houden. Vanuit die ingesteldheid en vanuit de ogen van een klassieke muzieknewbie volgt ze de eerste dag van de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool.

 

22:37 Einde van de eerste halve finaledag
De juryleden staan voor een aartsmoeilijke opgave om uit deze vier halve finalisten en de achter andere kandidaten die morgen en woensdag zullen spelen, een selectie te moeten maken voor de finale. Om het hele proces zo eerlijk mogelijk te maken, mogen de juryleden het met elkaar niet over de kandidaten en hun prestaties hebben.

|

22:30 Angela Chan – Subito van Witold Lutoslawski
Een werk van een minder gekende componist. Desondanks is muziek universeel verstaanbaar voor iedereen en verdiept Chan je zonder enige moeite in het verhaal. Al het liefdesverdriet, het geluk, het verdriet, je voelt het allemaal.

|

22:10 Angela Chan – Grand duo in A D 574 van Franz Schubert
Het is een werk uit de klassieke muziek, maar ze brengt het werk op zo’n manier dat je bijna uit je stoel wilt opstaan om te gaan dansen. Breakdancen zal het niet worden, maar de Bridgerton-fans zullen zich snel kunnen inleven in een wals op een bal van één van de rijke families.

Angela Chan smelt samen met haar instrument en lijkt wel de enige in de zaal te zijn. Ze geniet er duidelijk van, waar je als kijker en luisteraar automatisch wat warmer van wordt.

|

22:03 Angela Chan – verplicht werk
Ook de Chinees-Hongkongse kandidate brengt eerst het verplicht werk vooraleer ze de andere oevres speelt. Op de piano wordt ze begeleid door Liebrecht van Beckevoort.

Een verschil dat al meteen opvalt tussen de verschillende pianobegeleiders is dat bij de vorige kandidate de pianist een elektronische partituur had, en van Beckevoort met een papieren partituur speelt waarbij een assistente op de juiste momenten de pagina moet draaien.

Chan’s manier van spelen eiste steeds je aandacht op om je ten volle in het verhaal van het stuk te trekken. Een heel ingetogen, maar toch emotievolle versie van het opgelegde werk.

|

21:32 Mio Yoshie – Sonate voor viool en piano no.1 in f opus 80 van Sergei Prokofiev
De Japanse kandidate is de enige halve finaliste vanavond die slechts één ander werk in haar recital stak. Al de andere halve finalisten hebben een recital dat uit drie werken bestaat.

Deze sonate van Prokofiev toonde technisch heel moeilijk, en dat was misschien wel de reden dat Yoshie verkoos om een partituur voor haar te hebben staan. Die bleek ze niet of nauwelijks nodig te hebben om dit werk vol overgave en emotie te spelen.

|

21:25 Mio Yoshie – verplicht werk
Het podium is ontruimd zodat de derde halve finaliste aan haar recital kan beginnen onder leiding van Boris Kusnezow op de piano.

Af en toe klonk de pianobegeleiding boven de viool uit, maar desondanks speelde Yoshie een mooie versie van het opgelegd werk door Charlotte Bray.

|

20:54 Pauze
Nicole Van Opstal en Otto Derolez geven elkaar hun indrukken van de eerste twee kandidaten en geven zelf aan wat voor een moeilijke opgave het is voor de jury om een winnaar te selecteren.

|

20:53 Iets meer pit
Rood symboliseert vuur en passie, en laat dat nu net de kleur zijn van de jurk die ze draagt. Hoewel You het vioolconcerto heel mooi speelde, brengt Karen Su iets meer pit en expressie naar boven in het werk.

|

20:33 Karen Su
De Amerikaanse kandidate speelt hetzelfde vioolconcerto als haar Koreaanse voorganger. Zij keert donderdag terug op de planken om haar recital voor jury en publiek te brengen. Net zoals Hana Chuang gebruikt ze een doek tussen haar hals en haar viool.

|

20:30 Wedstrijd of concert?
Door zijn zwarte kledij leek hij wel bij het orkest te horen. Je krijgt het gevoel alsof je naar een heus concert aan het kijken bent en niet naar een kandidaat die deelneemt aan één van de grootste wedstrijden in de klassieke muziek. Alle bewegingen zijn relax en gecontroleerd. Zijn vingers glijden bijna letterlijk zoals boter over de snaren, en hij doet het vioolspelen zo gemakkelijk lijken.

|

20:10 Davoon You
De Koreaanse kandidaat trapt de avondsessie af met vioolconcerto no. 1 in bes KV 207 van componist Wolfgang Amadeus Mozart, onder begeleiding met het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, onder leiding van dirigent Vahan Mardirossian.

|

20:00 Start van de avondsessie
Voor deze sessie staan er opnieuw vier halve finalisten op het programma. De eerste twee halve finalisten brengen een vioolconcerto van Mozart, de twee anderen brengen hun recital. Alle vier keren ze donderdag terug waarbij de eerste twee kandidaten dan hun recital brengen en de laatste twee kandidaten één van de vioolconcerto’s van Mozart zullen brengen.

Klara-presentratrice Nicole Van Opstal vervangt Katelijne Boon als commentratrice, en wordt vergezeld door Otto Derolez.

||

17:45 Einde van de middagsessie
De middagsessie van de eerste halve finaledag zit erop. Deze vier kandidaten zullen we op donderdag 16 mei terugzien. Kandidaat Emmanuel Coppey en Hana Chuang zullen dan hun recital spelen, terwijl Pauline van der Rest en Ruifeng Lin dan een vioolconcerto van Mozart zullen spelen.

Om 20u zal de avondsessie starten, waarin de vier volgende halve finalisten zullen optreden.

|

17:35 Ruifeng Lin – Le Streghe op. 8 van Nicolo Paganini
De viool stemmen vooraleer hij begint te spelen blijkt nodig als de valse noten toch enige indicatie geven. Desondanks speelt hij het stuk vol overtuiging en expressie, een beetje alsof hij op een roze wolk zat. Zou hij ook zo dromen?

|

17:17 Ruifeng Lin – Sonate in G van Maurice Ravel
Hoewel de Chinese kandidaat ietwat stijver speelde dan de andere kandidaten, legde hij voldoende emotie en expressie in het werk. Al leek de begeleidende pianiste enthousiaster te zijn om het werk te spelen dan de solist.

|

17:11 Ruifeng Lin – opgelegd werk
De 24-jarige Chinese violist speelt eerst het opgelegd werk van Charlotte Bray, waarbij ze begeleid wordt door Qiuning Huang.

Bij hem kan je de verschillen in emoties bij de kinderen die de natuur ontdekken al wat sneller van elkaar onderscheiden. Er zit zelfs een vleugje melancholie bij.

|

17:10 Pauline van der Rest – Tzigane van Maurice Ravel
In tegenstelling tot het opgelegd werk, smolt van der Rest helemaal samen met haar instrument en leek ze volledig te zijn weggezogen in het werk dat ze speelde. Ze genoot er duidelijk van om dit werk te spelen. Bovendien speelde ze dit werk uit het hoofd en moest ze niet naar de partituur kijken, wat wel het geval was bij het eerste werk dat ze speelde.

|

16:52 Pauline van der Rest – opgelegd werk
De Belgische kandidate zal de eerste violiste zijn die het verplicht werk zal spelen dat vandaag ook in wereldpremière gaat. Componiste Charlotte Bray schreef haar werk The Sun and Her Flowers in opdracht van en speciaal voor de Koningin Elisabethwedstrijd.

Het werk symboliseert de opwinding die kinderen ervaren wanneer ze de natuur zien. Hoewel de vrolijke noten wel in het werk zitten, leek van der Rest zich minder goed te kunnen inleven in het werk.

|

16:30 Pauline van der Rest – vioolconcerto no.2 in G opus 13 van Edvard Grieg
De Belgische kandidate speelt het eerste recital van de avond en wordt voor het eerste werk begeleid op de piano door de Duitser Thomas Hoppe.

Net zoals haar twee voorgangers, gaat van der Rest helemaal op in het stuk, wat je mooi kan zien aan haar gezichtsexpressie. Vooral haar wenkbrauwen spelen mee op de muziek.

Enkele van de snaren van haar strijkstok zijn door het intensief spelen al gesneuveld.

|

15:56 Pauze
Katelijne Boone en haar gast Otto Derolez, concertmeester van de Brussels Philharmonisch Orkest, bespreken de technische aspecten van de kandidaten.

|

15:54 Vraag en antwoord
De Amerikaanse Chang pakte het werk een beetje anders aan dan de Fransman. Zij leek eerder in dialoog te gaan met het begeleidende kamerorkest. Haar manier van spelen is heel zacht en teder, op sommige momenten misschien zelfs zo zacht dat je nauwelijks de stillere delen van het werk kon horen. Afgaand op haar gezichtsexpressie, leek het wel alsof haar invulling van het verhaal van het stuk eentje is met veel hindernissen en neerslagen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @queenelisabethcompetition

|

15:40 Hana Chang
Net zoals Coppey zal ook deze Amerikaanse kandidate het vioolconcerto no.2 in D KV 211 spelen. Ook zij zal donderdag 16 mei haar recital spelen.

Tussen haar nek en haar viool plaatst ze een doek, zodat het instrument minder hard drukt tegen de hals.

|

15:33 Een goede eerste aftrap
Coppey speelt heel sierlijk en dynamisch. Zijn expressieve gezichtsuitdrukkingen tonen hoe Coppey helemaal opgaat in het stuk. Het lijkt wel bijna of hij steeds in conversatie is met de muziek die hij speelt. Hij leek het verhaal van het stuk te hebben geïnterpreteerd als eentje dat 100% uit puur geluk bestaat. Koningin Mathilde applaudisseert met een brede glimlach.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @queenelisabethcompetition

|

15:10 Emmanuel Coppey
De Fransman zal vioolconcerto n0.2 in D KV 211 van componist Mozart spelen. Donderdag 16 mei speelt hij nog eens om zijn recital voor de jury en het publiek te spelen. Hij wordt voor het vioolconcerto begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, onder leiding van dirigent Vahan Mardirossian.

|

15:05 De jury neemt plaats in de zaal
De jury neemt plaats aan de jurytafel en koningin Mathilde neemt plaats helemaal vooraan in de zaal om de halve finale vanaf de eerste rij mee te maken.

|

15:00 De eerste dag van de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd gaat van start
In het Brusselse cultuurhuis Flagey loopt de concertzaal stilaan vol met toeschouwers. Op het programma staan twee sessies waarin telkens vier halve finalisten optreden. De eerste sessie start om 15u, de tweede sessie om 20u. Bij beide sessies spelen de eerste twee kandidaten telkens een vioolconcerto van Mozart, de twee volgende kandidaten spelen hun recital.

Klara-presentatrice Katelijne Boon zal voor commentaar zorgen van de wedstrijd.

 

Tekst: Céline De Munter; Foto’s: © André De Munter
Foto: Museum Rotterdam, (CC BY-SA 3.0)