13/05/2024

LIVEBLOG – Volg de eerste halve finaledag van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool

Van iemand die vier jaar notenleer kreeg en zes jaar lang een instrument heeft bespeeld, zou je mogen verwachten dat ik enige kennis van de klassieke muziek bezit. Het tegendeel is waar. Ik kan met moeite de verschillende bekende klassieke stukken uit elkaar houden. Vanuit die ingesteldheid en vanuit de ogen van een klassieke muzieknewbie volg ik de eerste dag van de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool.

 

22:37 Einde van de eerste halve finaledag
De juryleden staan voor een aartsmoeilijke opgave om uit deze vier halve finalisten en de achter andere kandidaten die morgen en woensdag zullen spelen, een selectie te moeten maken voor de finale. Om het hele proces zo eerlijk mogelijk te maken, mogen de juryleden het met elkaar niet over de kandidaten en hun prestaties hebben.

Zaterdagavond maakt de jury bekend welke twaalf kandidaten mogen doorstoten naar de finale. Hierbij worden de punten van de jury voor elke kandidaat opgeteld. Na de bekendmaking moeten deze twaalf finalisten zich een week lang afzonderen in de Muziekkapel Elisabeth in Waterloo, waar ze afgezonderd van de buitenwereld en zonder bezoek het opgelegde werk voor de finale moeten instuderen.

|

22:30 Angela Chan – Subito van Witold Lutoslawski
Een werk van een minder gekende componist. Desondanks is muziek universeel verstaanbaar voor iedereen en verdiept Chan je zonder enige moeite in het verhaal. Al het liefdesverdriet, het geluk, het verdriet, je voelt het allemaal.

|

22:10 Angela Chan – Grand duo in A D 574 van Franz Schubert
Het is een werk uit de klassieke muziek, maar ze brengt het werk op zo’n manier dat je bijna uit je stoel wilt opstaan om te gaan dansen. Breakdancen zal het niet worden, maar de Bridgerton-fans zullen zich snel kunnen inleven in een wals op een bal van één van de rijke families.

Angela Chan smelt samen met haar instrument en lijkt wel de enige in de zaal te zijn. Ze geniet er duidelijk van, waar je als kijker en luisteraar automatisch wat warmer van wordt.

|

22:03 Angela Chan – verplicht werk
Ook de Chinees-Hongkongse kandidate brengt eerst het verplicht werk vooraleer ze de andere oevres speelt. Liebrecht van Beckevoort begeleidt op de piano.

Een verschil dat al meteen opvalt tussen de verschillende pianobegeleiders: Beckevoort speelt in tegenstelling tot vorige begeleiders met een papieren partituur en geen elektronische, waarbij een assistente op de juiste momenten de pagina moet draaien.

Chan’s manier van spelen eist steeds je aandacht op om je ten volle in het verhaal van het stuk te trekken. Een heel ingetogen, maar toch emotievolle versie van het opgelegde werk.

|

21:32 Mio Yoshie – Sonate voor viool en piano no.1 in f opus 80 van Sergei Prokofiev
De Japanse kandidate is de enige halve finaliste vanavond die slechts één ander werk in haar recital stak. Al de andere halve finalisten hebben een recital dat uit drie werken bestaat.

Deze sonate van Prokofiev toont technisch heel moeilijk, en dat was misschien wel de reden dat Yoshie verkoos om een partituur voor haar te hebben staan. Die blijkt ze niet of nauwelijks nodig te hebben om dit werk vol overgave en emotie te spelen.

|

21:25 Mio Yoshie – verplicht werk
Het podium is ontruimd zodat de derde halve finaliste aan haar recital kan beginnen onder leiding van Boris Kusnezow op de piano.

Af en toe klinkt de pianobegeleiding boven de viool uit, maar desondanks speelt Yoshie een mooie versie van het opgelegd werk door Charlotte Bray.

|

20:54 Pauze
Nicole Van Opstal en Otto Derolez geven elkaar hun indrukken van de eerste twee kandidaten en geven zelf aan wat voor een moeilijke opgave het is voor de jury om een winnaar te selecteren.

In tegenstelling tot andere muziekwedstrijden is de Koningin Elisabethwedstrijd één van de langstdurende wedstrijden ter wereld, waar de kandidaten zowel fysiek als mentaal zeer sterk moeten zijn.

|

20:53 Iets meer pit
Rood symboliseert vuur en passie, en laat dat nu net de kleur zijn van de jurk die ze draagt. Hoewel You het vioolconcerto heel mooi speelt, brengt Karen Su iets meer pit en expressie naar boven in het werk.

|

20:33 Karen Su
De Amerikaanse kandidate speelt hetzelfde vioolconcerto als haar Koreaanse voorganger. Zij keert donderdag terug op de planken om haar recital voor jury en publiek te brengen. Net zoals Hana Chuang gebruikt ze een doek tussen haar hals en haar viool.

|

20:30 Wedstrijd of concert?
Door zijn zwarte kledij lijkt hij wel bij het orkest te horen. Je krijgt het gevoel alsof je naar een heus concert aan het kijken bent en niet naar een kandidaat die deelneemt aan één van de grootste wedstrijden in de klassieke muziek. Alle bewegingen zijn relax en gecontroleerd. Zijn vingers glijden bijna letterlijk zoals boter over de snaren, en hij doet het vioolspelen zo gemakkelijk lijken.

|

20:10 Davoon You
De Koreaanse kandidaat trapt de avondsessie af met vioolconcerto no. 1 in bes KV 207 van componist Wolfgang Amadeus Mozart, onder begeleiding van het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, onder leiding van dirigent Vahan Mardirossian.

|

20:00 Start van de avondsessie
Voor deze sessie staan er opnieuw vier halve finalisten op het programma. De eerste twee halve finalisten brengen een vioolconcerto van Mozart, de twee anderen brengen hun recital. Alle vier keren ze donderdag terug waarbij de eerste twee kandidaten dan hun recital brengen en de laatste twee kandidaten één van de vioolconcerto’s van Mozart zullen brengen.

Klara-presentratrice Nicole Van Opstal vervangt Katelijne Boon als commentratrice, en wordt vergezeld door Otto Derolez.

||

17:45 Einde van de middagsessie
De middagsessie van de eerste halve finaledag zit erop. Deze vier kandidaten zullen we op donderdag 16 mei terugzien. Kandidaat Emmanuel Coppey en Hana Chuang zullen dan hun recital spelen, terwijl Pauline van der Rest en Ruifeng Lin dan een vioolconcerto van Mozart zullen spelen.

Om 20u zal de avondsessie starten, waarin de vier volgende halve finalisten zullen optreden.

|

17:35 Ruifeng Lin – Le Streghe op. 8 van Nicolo Paganini
De viool stemmen vooraleer hij begint te spelen blijkt nodig als de valse noten toch enige indicatie geven. Desondanks speelt hij het stuk vol overtuiging en expressie, een beetje alsof hij op een roze wolk zit. Zou hij ook zo dromen?

|

17:17 Ruifeng Lin – Sonate in G van Maurice Ravel
Hoewel de Chinese kandidaat ietwat stijver speelt dan de andere kandidaten, legt hij voldoende emotie en expressie in het werk. Al lijkt de begeleidende pianiste enthousiaster te zijn om het werk te spelen dan de solist.

|

17:11 Ruifeng Lin – opgelegd werk
De 24-jarige Chinese violist speelt eerst het opgelegd werk van Charlotte Bray, waarbij ze begeleid wordt door Qiuning Huang.

Bij hem kan je de verschillen in emoties bij de kinderen die de natuur ontdekken al wat sneller van elkaar onderscheiden. Er zit zelfs een vleugje melancholie bij.

|

17:10 Pauline van der Rest – Tzigane van Maurice Ravel
In tegenstelling tot het opgelegd werk, smelt van der Rest helemaal samen met haar instrument en lijkt ze volledig te zijn weggezogen in het werk dat ze speelde. Ze geniet er duidelijk van om dit werk te spelen. Bovendien speelt ze dit werk uit het hoofd en moet ze niet naar de partituur kijken, in tegenstelling tot haar eerste werk.

|

16:52 Pauline van der Rest – opgelegd werk
De Belgische kandidate is de eerste violiste zijn die het verplicht werk speelt dat vandaag ook in wereldpremière gaat. Componiste Charlotte Bray schreef haar werk The Sun and Her Flowers in opdracht van en speciaal voor de Koningin Elisabethwedstrijd.

Het werk symboliseert de opwinding die kinderen ervaren wanneer ze de natuur zien. Hoewel de vrolijke noten wel in het werk zitten, lijkt van der Rest zich minder goed te kunnen inleven in het werk.

|

16:30 Pauline van der Rest – vioolconcerto no.2 in G opus 13 van Edvard Grieg
De Belgische kandidate speelt het eerste recital van de avond en wordt voor het eerste werk begeleid op de piano door de Duitser Thomas Hoppe.

Net zoals haar twee voorgangers, gaat van der Rest helemaal op in het stuk, wat je mooi kan zien aan haar gezichtsexpressie. Vooral haar wenkbrauwen spelen mee op de muziek.

Enkele van de snaren van haar strijkstok zijn door het intensief spelen al gesneuveld.

|

15:56 Pauze
Katelijne Boone en haar gast Otto Derolez, concertmeester van de Brussels Philharmonisch Orkest, bespreken de technische aspecten van de kandidaten.

|

15:54 Vraag en antwoord
De Amerikaanse Chang pakte het werk een beetje anders aan dan de Fransman. Zij lijkt eerder in dialoog te gaan met het begeleidende kamerorkest. Haar manier van spelen is heel zacht en teder, op sommige momenten misschien zelfs zo zacht dat je nauwelijks de stillere delen van het werk kon horen. Afgaand op haar gezichtsexpressie, lijkt het wel alsof haar invulling van het verhaal van het stuk eentje is met veel hindernissen en neerslagen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @queenelisabethcompetition

|

15:40 Hana Chang
Net zoals Coppey speelt ook deze Amerikaanse kandidate het vioolconcerto no.2 in D KV 211. Ook zij speelt donderdag 16 mei haar recital.

Tussen haar nek en haar viool plaatst ze een doek tegen het zweten en om te voorkomen dat er zweet op de lak van het instrument terechtkomt. Sommige violisten kiezen ervoor om met doek te spelen, anderen niet. Net zoals sommige gitaristen met een plectrum spelen en anderen met de vingers spelen.

|

15:33 Een goede eerste aftrap
Coppey speelt heel sierlijk en dynamisch. Zijn expressieve gezichtsuitdrukkingen tonen hoe Coppey helemaal opgaat in het stuk. Het lijkt wel bijna of hij steeds in conversatie is met de muziek die hij speelt. Hij lijkt het verhaal van het stuk te hebben geïnterpreteerd als eentje dat 100% uit puur geluk bestaat. Koningin Mathilde applaudisseert met een brede glimlach.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @queenelisabethcompetition

|

15:10 Emmanuel Coppey
De Fransman speelt vioolconcerto n0.2 in D KV 211 van componist Mozart. Donderdag 16 mei speelt hij nog eens om zijn recital voor de jury en het publiek te spelen. Hij wordt voor het vioolconcerto begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, onder leiding van dirigent Vahan Mardirossian.

|

15:05 De jury neemt plaats in de zaal
De jury neemt plaats aan de jurytafel en koningin Mathilde neemt plaats helemaal vooraan in de zaal om de halve finale vanaf de eerste rij mee te maken. De koningin is sinds 2014 beschermvrouwe van de muziekwedstrijd en is bij praktisch elke wedstrijd aanwezig. Soms wordt ze vergezeld door de koning, haar kinderen of familieleden.

|

15:00 De eerste dag van de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd gaat van start
290 violisten stuurden een opname in met opgelegde werken van o.a. Bach en Mozart e.a. die in preselectie door de jury bekeken werden. Uit deze 290 violisten konden 70 muzikanten doorstoten naar de eerste ronde. In deze ronde speelden ze werken opgelegd door de jury. Uit deze 70 kandidaten koos de jury 24 halve finalisten.

In het Brusselse cultuurhuis Flagey loopt de concertzaal stilaan vol met toeschouwers. Op het programma staan twee sessies waarin telkens vier halve finalisten optreden. De eerste sessie start om 15u, de tweede sessie om 20u. Bij beide sessies spelen de eerste twee kandidaten telkens een vioolconcerto van Mozart, de twee volgende kandidaten spelen hun recital. De volgorde wordt bepaald via lottrekking.

Klara-presentatrice Katelijne Boon zorgt voor commentaar tijdens de wedstrijd.

 

Tekst: Céline De Munter; Foto’s: © André De Munter
Foto: Museum Rotterdam, (CC BY-SA 3.0)