
Werkdruk niet enkel bij leerkrachten, maar ook bij directie
Volgens een artikel van de VRT neemt het aantal conflicten tussen leerkracht en directie toe. Dat meldt de onderwijsvakbond COC (Christelijke Onderwijscentrale), maar volgens Johannes Barkmeijer, schooldirecteur van De Kleine Wereldburger in Borgerhout, heeft het meer te maken met de druk die op de leerkrachten en directies ligt: ‘In het vrij gesubsidieerd onderwijs vinden leerkrachten dat ze veel zelf moeten doen en dat er weinig middelen en omkaderingen zijn.’
Johannes is sinds vorige week thuisgeschreven door de dokter, omdat de stress en vermoeidheid van zijn job als directeur een negatief effect hebben op zijn gezondheid. Als directeur van een lagere school heb je een heel groot takenpakket. Toch merkt Johannes dat hij vaak meer op zoek moet naar personeel dan dat hij zich kan focussen op het echte leidinggeven. ‘Omdat we ook een zorgschool zijn met meer dan 24 zorgdossiers, 10 % van de leerlingen op onze school, vraagt dat extra aandacht van de leerkrachten wat dan weer voor onzekerheid en uitval zorgt, wat dan weer meer werk voor mij is’, stelt Johannes. ‘Ook ben ik persoonlijk geen fan van vaste benoemingen. Personeelsleden staan vastbenoemd in onze school, maar werken ergens anders. In theorie zouden ze elk moment kunnen terugkomen wat voor een onzekere werksituatie zorgt en een chaotische personeelsregeling. Het wordt een beetje een duiventil waar leerkrachten, leerlingen en ouders op- en aanvliegen.’
Johannes Barkmeijer is een directeur van een lagere school en voelt de druk van zijn personeel.
Omkadering door de overheid
Wat de overheid kan doen om uitval van leerkrachten en druk op de directie te ondersteunen, is volgens Johannes personeel ondersteunen: ‘We kopen al uren voor de ondersteuning in met het geld dat ouders doneren, maar dat zou eerst en vooral niet van de ouders moeten komen en we hebben daar nu drie uur voor, voor 22 personeelsleden. Dat is veel te weinig. Ook is er meer nood aan co-teaching en meer leraren voor de klas. Ze moeten veel te veel alleen doen, wat erg uitputtend is.’
De Kleine Wereldburger is een steinerschool, volgens Johannes heeft dat ook een nadeel op hun financiële ondersteuning: ‘In het gemeenschapsonderwijs wordt dit wel al meer ondersteund. Als een school dat levend onderwijs wil geven schieten we onszelf een beetje in de voet, maar we willen wel dat recht om onze ideologie te verwezelijken niet verliezen. Het zou veel beter gaan moesten we daar meer omkadering voor krijgen.’
Johannes heeft vorig jaar ook een opleiding in Nederland gevolgd over hoe hij als directie beter leiding kan geven: ‘Ik heb daar geleerd hoe ik verschillende soorten leiderschap moet inzetten op verschillende momenten. Soms moet je de strenge directeur zijn die zegt dat iets niet kan, want anders verlies je bijvoorbeeld je subsidies. Als directie moet je ook de onderwijskwaliteit kunnen blijven garanderen.’ Hij is ook enthousiast over de extra bijscholing waar COC (Christelijke Onderwijscentrale) ook voor pleit: ‘Je leert daar je vakbekwaamheid en hoe je echt goed leiderschap kan bieden. Wanneer je dit goed doet, kan dit ook veel betekenen voor een team of bestuur. Je leert er reflecteren op jezelf en feedback ontvangen van anderen. Ik vind dat ze dit in de lerarenopleiding ook nog meer in de praktijk mogen integreren, hoe meer je jezelf leert kennen voor je voor de klas staat, hoe meer je in staat bent tot dat reflectievermogen. We hebben ook die jonge mensen nodig om ons onderwijs modern en nieuw te houden.’
Tekst en foto’s: Jona Barkmeijer