Inclusie op de catwalk: eerste transmodellen bij Victoria’s Secret Show
Terwijl alle ogen gericht zijn op de comeback van de ‘Angels’ zoals Gigi en Bella Hadid, Adriana Lima en Tyra Banks, brengt Victoria’s Secret Fashion Show ook vernieuwing met zich mee. Afgelopen dinsdag liepen modellen Alex Consani en Valentina Sampaio op de catwalk; daarmee zijn zij de eerste transvrouwen die meelopen in deze iconische show.
Voor de twee modellen was het een droom die uitkwam. Zo liet Alex Consani, vooral bekend op sociale media, in een Instagrampost weten: ‘Jongere ik schreeuwt, ik kan niet eens iets anders zeggen dan bedankt.’
Dit bericht op Instagram bekijken
Wat betekent dit voor de LGBTQ-gemeenschap?
Stef Van Mieghem, projectcoördinator van Het Roze Huis: ‘Ik denk dat het belangrijk is dat er voor veel mensen binnen de community een bekende of zichtbare persoon is waarmee iedereen zich kan identificeren. Ik spreek niet enkel over cisgender personen, maar over een algemene weerspiegeling van de LGBTQ-gemeenschap in grote groepen zoals de modellenwereld.’
Volgens Eef Heylighen, woordvoerder van çavaria, zou dit er ook voor zorgen dat we het gewoon worden om transmensen te zien en verhoogt het zo de aanvaarding van deze mensen. Van Mieghem: ‘Het is altijd iets heel positiefs en fijn om aan te tonen dat iedereen gelijk is en dat iedereen de kans krijgt om op deze manier in beeld gebracht te worden.’
Model Valentina Sampaio deelt deze mening. Ze reageerde enthousiast over haar deelname aan de show: ‘De Victoria’s Secret familie heeft de wereld laten zien dat transgender zijn net zo uitzonderlijk en mooi is als ieder ander op de catwalk. Inclusiviteit is cruciaal voor de wereld die we aan het opbouwen zijn, en ik ben vereerd om met trots, liefde en de hoop de volgende generatie te inspireren’, schrijft ze onder haar post over de show.
Dit bericht op Instagram bekijken
Naast transmodellen in hun shows te laten lopen, kunnen grote modemerken meer doen om bij te dragen aan de inclusie van de LGBTQ-gemeenschap. Heyligen: ‘Ze kunnen ook mensen uit de community inhuren om modellen te boeken, of als ontwerper, een inclusief HR-beleid uitstippelen, en de community betrekken bij hun beslissingen of zich uitspreken tegen LGBTI+ fobie. Bedrijven kunnen dieper gaan dan puur dat wat anderen zien.’
Comeback na kritiek
Volgens De Telegraaf verschenen er op X enkele negatieve reacties van fans op de modeshow. Sommigen zien de veranderingen als ‘saai’ en ‘te inclusief’, en vinden dat de glamour en fantasie ontbraken. Deze reacties verwijzen naar eerdere uitspraken van Ed Razek, marketingdirecteur van Victoria’s Secret.
Tijdens een interview met Vogue in 2018 gaf Razek aan dat hij geen transmodellen in de modeshow van het merk wilde zien: ‘Waarom niet? Omdat de show een fantasie is. Het is een entertainmentspecial van 42 minuten. Dat is het.’ De modeshow die hierop volgde in 2019 is toen niet doorgegaan wegens aanhoudende kritiek op het gebrek aan inclusiviteit en beschuldigingen van seksueel wangedrag. Toenmalig CEO Leslie Wexner bevestigde de nood aan verandering: ‘Mode is een business van verandering. We zullen moeten veranderen om door te groeien. Met die gedachte hebben we besloten de traditionele Victoria’s Secret Fashion Show na zes jaar opnieuw uit te vinden.’
Tekst: Anne De Wever
Afbeelding bovenaan: geralt via Pixabay