09/10/2024

LOKALE VERKIEZINGEN – ‘Ik wil dat partijen meer op sociale media verschijnen’

Zondag 13 oktober vinden de lokale verkiezingen plaats. En net zoals bij de verkiezingen in juni, staan er overal verkiezingsborden. Daarnaast zijn brochures in de brievenbus nog altijd populair in de meeste gemeentes. Maar spreekt dat ook echt jongeren aan of zouden partijen zich meer moeten richten op sociale media?

Tijdens de lokale verkiezingen voeren de meeste partijen campagne via verkiezingsborden en brochures. Toch zouden ze een jongere doelgroep kunnen aantrekken moesten ze zich wagen aan sociale media. Dat gebeurt soms al, maar nog niet genoeg. ‘Ik heb wel wat gezien over sociale media, vooral van mensen die ik ken. Vooral advertenties van Groen en cd&v heb ik gezien op Facebook. Voor de rest stond er meer reclame langs de weg’, informeert Ribe Lambaerts, studente International Journalism.

Naast Ribe zijn er niet veel mensen die online reclame voor partijen in hun gemeente zijn tegengekomen. ‘Wij krijgen veel brochures in de brievenbus, vooral van Vooruit, N-VA en een onafhankelijke partij in ons dorp. Maar ik heb niet veel gezien op sociale media’, zegt Elena Vandervorst, studente International Journalism.

Informeren, of toch niet

Opvallend is dat jongeren die voor de eerste keer gaan stemmen zich toch goed willen informeren. Als dat niet kan op sociale media, nemen ze wel de tijd om brochures van partijen te lezen. Vaak ook omdat het niet anders kan. ‘Ik lees de brochures wel. Partijen maken daarin reclame voor zichzelf en ze gaan allemaal de problemen oplossen. Ik denk dus dat je al die informatie wel met een korreltje zout moet nemen. Je weet al wel een stuk waarvoor de partijen staan. Maar in de gemeente is dat nog anders, want je stemt op mensen dat je kent en waar je goed mee overeenkomt. Er is dus op een bepaald vlak een beetje vriendjespolitiek’, vertelt Paulien Van Borm, studente Journalistiek.

Ook Elena Vandervorst vindt informeren belangrijk: ‘Wij hebben zoveel brochures en mijn ouders kennen veel mensen die nu opkomen bij de lokale verkiezingen. Zij geven dus naast de brochures nog veel informatie. Maar ik ga niet speciaal opzoeken waarvoor een partij staat.’

Bij de lokale verkiezingen verschijnen er constant brochures in de brievenbus.
Bij de lokale verkiezingen verschijnen er constant brochures in de brievenbus.

Anderzijds zijn er ook jongeren die zich niet met de lokale verkiezingen bezighouden. ‘Ik heb thuis geen brochures in de bus gekregen. Bij de vorige verkiezingen wel, maar nu niet. Wij krijgen geen informatie over de partijen die opkomen, zelfs niet op sociale media. Maar ik vind het niet zo erg want deze verkiezingen interesseren mij ook gewoon niet’, verklaart Amélie Hennau, studente Journalistiek.

Toch geef Fien Minnen, studente Journalistiek, samen met andere studenten aan dat een campagne op sociale media makkelijker is om aan informatie te geraken. ‘Ik zou het interessant vinden als de partijen meer op sociale media zouden verschijnen. Dat zijn de platformen waar ik snel op zou kijken. Veel sneller dan naar een brochure of een brief’, vermeldt Fien Minnen.

Op televisie

Partijen zetten zich dus al wel online in, maar nog niet genoeg volgens sommige jongeren. En naast alle lokale informatie, kijkt Paulien ook naar VRT-programma Eerste Keus. ‘Ik vind het programma wel goed. Daar heb ik al wat andere informatie uitgehaald. Het is interessant om te zien met welke vragen andere jongeren zitten en hoe dat op gemeentelijk niveau in het beleid kan zitten.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VRT NWS (@vrtnws)

Tekst: Laura van Trijp
Foto bovenaan: Arnaud Jaegers via Unsplash
Foto midden: Laura van Trijp