26/05/2022

De terugkeer van Nederlandstalige muziek: ‘Bij de meeste luisteraars gaat een Engelstalig liedje nooit hetzelfde effect hebben’

Nederlandstalige muziek is helemaal back in business. Metejoor won drie MIA’s, Camille scoort hit na hit en ook Tourist LeMC weet Vlaanderen te bekoren met zijn liedjes. En dat terwijl er enkele jaren geleden nog nauwelijks Nederlandstalige nummers in de hitlijsten terug te vinden waren. Sam Jaspers, medeoprichter van Vlaanderens officiële hitparade Ultratop: ‘In het Nederlands hoor je veel sneller het verschil tussen een sterke, intellectuele tekst of een karamellenversje.’

Je kon er tijdens de Music Industry Awards (MIA’s) niet omheen: opvallend veel Nederlandstalige artiesten en liedjes vielen in de prijzen, terwijl in het verleden vooral Engels- en Franstalige muziek bekroond werd. Ook op het Eurovisiesongfestival werd onze taal vertegenwoordigd, met dank aan de Nederlandse inzending S10. Het is duidelijk: Nederlandstalige muziek is terug van weggeweest, maar hoe komt dat?

Sam Jaspers, medeoprichter van de officiële Vlaamse hitparade Ultratop, volgt de hitlijsten op de voet en legt uit: ‘Ik denk dat er altijd behoefte is geweest aan Nederlandstalige nummers, alleen was het aanbod er niet altijd op afgestemd. De populariteit ervan komt en gaat, met ups en downs. Nu zien we dat de muziek terug heel aanwezig is in de hitlijsten.’

Gigantische crisis
Al is het zeker niet altijd zo geweest. ‘In de jaren ’90 leverde televisie een gigantische bijdrage aan de Vlaamse muziek met programma’s als Tien Om Te Zien. Later zijn er lange tijd geen kansen geweest voor artiesten in dat genre. Daarnaast kende de muziekindustrie in de jaren 2000 een gigantische crisis door het illegaal downloaden. De geïnvesteerde budgetten gingen flink omlaag, waardoor de kwaliteit daalde’, legt Jaspers uit.

‘Plots waaiden heel wat Nederlandstalige hits uit Nederland over naar hier’ – Sam Jaspers

Maar dan gebeurde er iets dat het vlammetje van de Nederlandstalige muziek toch weer aanwakkerde. ‘Plots waaiden heel wat hits uit Nederland, gezongen in de eigen taal, over naar hier. Die liedjes kenden succes, waardoor Vlaamse artiesten nummers in dezelfde richting begonnen te maken. Neem nu Suzanne & Freek. Zij braken drie jaar geleden door en scoren nu hit na hit. In Vlaanderen zien we dat Metejoor met zijn rustige nummers die stijl overneemt en ook zijn muziek kent succes.’

Kwaliteit primeert
Volgens Jaspers kan een Nederlandstalig nummer even succesvol zijn als een Engelstalig. Zolang de song maar kwalitatief genoeg is. ‘Die kwaliteit is er in mijn ogen op verbeterd. Liedjes slaan aan en radiozenders spelen ze vaker. Daardoor krijgen ook soortgelijke artiesten sneller een kans. Verder zien we ook dat artiesten die aangesloten zijn bij dezelfde platenfirma vaak samenwerken en mekaar mee optrekken.’

Jaspers denkt dat jongeren minder dan vroeger geïnteresseerd zijn in andere talen en dat radiostations bang zijn om luisteraars te verliezen en daarom op veilig spelen met Engelstalige en Nederlandstalige muziek. ‘Tegenwoordig is het moeilijk om in een andere taal te scoren, terwijl er zoveel hits liggen te wachten in het buitenland. Als die goede nummers ons niet meer bereiken, kan je ze altijd coveren in het Nederlands en er hier een succes mee boeken. Dat zien we tegenwoordig nog relatief weinig, dus daar zit zeker nog potentieel in.’

‘Je kan niet naast een Nederlandstalige tekst luisteren; hij drukt je met de neus op de feiten’ – Sam Jaspers

Maar waarin zit de kracht van een Nederlandstalig liedje dan? ‘In anderstalige nummers ontgaat de tekst mij vaak compleet’, zegt Jaspers. ‘Ik luister er niet aandachtig naar.’ Hij vindt de taal bij anderstalige nummers minder van belang. ‘Bij Nederlandstalige muziek is dat anders: de tekst drukt je met de neus op de feiten, omdat het je eigen taal is. Je kan er niet naast luisteren, dus je hoort het verschil tussen een sterke, intellectuele tekst of karamellenversjes sneller. Luisteraars voelen zich aangesproken door of herkennen zich in de nummers die nu scoren. Bij de meesten gaat een Engelstalig liedje nooit datzelfde effect hebben.’

‘Nederlandstalige muziek heeft het momentum’, concludeert Jaspers. ‘De luisteraar en de media staan ervoor open. Dat is lang niet het geval geweest. Platenlabels trekken meer artiesten aan die in hun eigen taal zingen en zo gaat de bal aan het rollen.’

Tekst: Stijn De Belder, eindredactie: Femke De Kerpel
Foto: Itsseppe (CC BY-SA 4.0)