10/10/2024

AMERIKAANSE VERKIEZINGEN – De impact van media op het Amerikaanse stemgedrag: ‘Veel Amerikanen leven in een bubbel’

Volgens Pew Research volgt meer dan de helft van de Amerikanen het nieuws liever via digitale media dan via tv, radio of kranten. De invloed van de media op de verkiezingen is dan ook onbetwistbaar. Hoewel de uitslag van de verkiezingen niet aan één enkele factor kan worden toegeschreven, spelen verschillende bronnen met mogelijke bias in de berichtgeving zeker een rol.

Op 5 november mogen Amerikanen gaan stemmen voor hun nieuwe president. Via traditionele en sociale media krijgen ze meer informatie over de kandidaten en de belangrijke onderwerpen die spelen. De krachtigste eigenschap van sociale media is het vermogen om informatie snel te verspreiden. Gebruikers kunnen makkelijk berichten, video’s en memes delen, waardoor ze snel een groot bereik halen.

Digitale apparaten zijn veruit de meest voorkomende manier waarop Amerikanen nieuws krijgen © PEW RESEARCH CENTER

Via algoritmen krijgen gebruikers content gebaseerd op hun interesses, wat echokamers vormt. ‘Veel mensen uit de VS leven in een bubbel, ze hebben hun eigen wereld. Het is heel gebruikelijk dat Amerikaanse mensen niet eens nieuws uit andere landen volgen’, zegt de Amerikaans-Spaanse student Vince Torre (23). Buiten dat algoritme gaan enkele publicaties soms viraal en krijgen deze aandacht bij alle sociale mediagebruikers.

Sociale vs. traditionele media

Traditionele media zijn wel wat betrouwbaarder dan bijvoorbeeld X, Instagram of TikTok. Kranten bieden uitgebreide berichtgeving, analyses en onderzoeksjournalistiek over al het nieuws rond de verkiezingen. Televisiezenders organiseren debatten en geven kandidaten de kans om zich voor te stellen via interviews en openbare conferenties, en radiozenders zorgen voor actuele updates terwijl de gebeurtenissen zich ontvouwen.

Toch is Vince geen fan van de media in de VS: ‘Ik vind de Amerikaanse media erg performatief in vergelijking met de Europese media. Ze gaan echt voor drama. Vooral als het om politiek gaat, heb ik het gevoel dat er een hele grote agenda bestaat om mensen te verdelen.’

Het debat tussen Donald Trump en Kamal Harris toont de polariserende effecten van de Amerikaanse media, waarbij de berichtgeving sterk verschilt tussen nieuwsorganisaties op basis van hun politieke voorkeur. Dit benadrukt hoe media de perceptie van politieke gebeurtenissen kan beïnvloeden en bijdraagt aan de polarisatie binnen de Amerikaanse samenleving.

Vince: ‘Ik heb het presidentieel debat bekeken, maar dat is het zo’n beetje. Ik probeer niet te veel nieuws te bekijken, omdat het erg polariserend is.’

Hoe objectief zijn media?

Hoewel van nieuwsmedia verwacht wordt dat ze objectief blijven in hun verslaggeving, geven ze soms meer aandacht aan bepaalde kandidaten of gebruiken ze een kritischere toon bij het rapporteren over anderen. Ook hebben traditionele media de mogelijkheid om de politieke agenda te bepalen. Door bepaalde verhalen te publiceren, beslissen ze welke onderwerpen de meeste aandacht krijgen en waar de lezers over zullen discussiëren.

Ook de keuze van koppen, beelden en taal toont een zekere vooringenomenheid, wat impact kan hebben op de lezers en hun stemgedrag. Daarnaast zijn er in de VS ook enkele media die uitgesproken partijdig zijn, zoals Fox News (rechts) en MSNBC (links).

 

Foto bovenaan: © Anne De Wever
Tekst: Anne De Wever