25/10/2021

UGent start chatlijn voor en door studenten: ‘Epione wil luisterend oor bieden aan studenten die ergens mee zitten’

De Gentse Studentenraad van de Universiteit Gent focust met een nieuw project op de geestelijke gezondheid van haar studenten. Epione, een chatlijn voor én door studenten, zet in op mentaal welzijn en luistert naar zij die nood hebben aan een babbel.  

‘We starten chatlijn Epione op met als doel een luisterend oor te bieden aan studenten die ergens mee zitten’, vertelt Jarne Ghijsels (22), student Biomedische Wetenschappen aan de UGent en beleidsverantwoordelijke Mentaal Welbevinden bij de Gentse Studentenraad. ‘De chatlijn is volledig anoniem. Op deze manier proberen we in te zetten op een laagdrempelig hulpmiddel zodat studenten tijdig kunnen gehoord kunnen worden. Het kan ook zijn dat we ze doorverwijzen naar een van de universitaire hulpdiensten of externe hulp.’

‘Epione is een chatlijn voor je mentaal welzijn,  voor én door studenten.’ © Jarne Ghijsels

Hulp bij individuele noden
Oshin Ghiotto (23) studeert Taal-en Letterkunde aan de UGent en is voorzitter en beleidsmedewerker van StuArt, de studentenraad van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Zij bedacht het idee en de mogelijkheden. ‘Epione is de naam van de Griekse godin van de pijnverlichting’, zegt ze. ‘Ik merkte sterk op dat de algemene hulplijnen, externe psychologen maar ook onze eigen studentenpsychologen overbelast zijn. Dit zorgt voor onbereikbaarheid naar de studenten toe en lange wachttijden. De andere initiatieven aan de UGent zijn super, maar focussen vooral op groepswerking in plaats van individuele noden. Mijn idee was een chatlijn op te stellen waar vrijwillige studenten als chatoperatoren hulp bieden aan studenten die het nodig hebben. Ik vroeg Jarne of hij dit project mee wou helpen dragen, en uit deze samenwerking begonnen we met de opstart.’

‘Ik merkte op dat de algemene hulplijnen, externe psychologen maar ook onze eigen studentenpsychologen overbelast zijn.’ © Oshin Ghiotto

Wie heb ik aan de chatlijn?
‘We zijn een startend project en zitten echt nog in een leerproces’, aldus Ghijsels. ‘We gaan initieel de chatlijn delen onder de studenten aan UGent zodat we niet te breed verspreiden wat we misschien niet waar kunnen maken. Door het aantal vrijwilligers en ons startbudget moeten we eerst aftasten in hoeverre we iedereen de juiste hulp kunnen bieden.’ De beleidsverantwoordelijke benadrukt dat alle studenten van het platform gebruik kunnen maken en anonimiteit verzekerd is.

‘Door het aantal vrijwilligers en ons startbudget moeten we eerst aftasten in hoeverre we iedereen de juiste hulp kunnen bieden’

De chatoperators
‘Ons streefdoel is om vanaf de week van 8 november operationeel te zijn. Maar ook hier opnieuw de nadruk dat dit een startend project is en dat we nog niet weten wat ons op de weg nog te wachten staat’, verklaart Ghijsels. De studentenraad zoekt nog
vrijwilligers die willen helpen als chatoperator. Ghiotto benadrukt dat er voor hen een opleiding volgt: ‘Wij zullen de vrijwilligers opleiden om chatlijnoperator te worden. Dit door lezingen en trainingen aan te bieden omtrent mentaal welzijn.’ Woensdag 27 oktober om 19 uur kan je een infosessie over het project bijwonen in studentenhuis de Therminal

Je kan meer info over het project vinden op de Facebookpagina. Per mail kan je hen bereiken via mentaalwelbevinden@gentsestudentenraad.be.

Tekst: Dewy De Leeneer, eindredactie: Helena Van Lierop
Foto: Andrea Piacquadio via Pexels