02/12/2021

Cultuursector weer slachtoffer van verstrenging coronamaatregelen: ‘Virologen creëren een soort ‘angstpsychose’, ook al volgt onze sector de maatregelen streng op.’

De maatregelen zijn opnieuw verstrengt en corona laat zich nog steeds voelen in de cultuursector. De ticketverkoop verloopt nog steeds moeizaam en volgens Mike Naert, directeur van Het Depot in Leuven, was dat te verwachten: ‘Je moet die flow bij het publiek weer aangewakkerd krijgen. We voelden deze zomer al dat die ‘knaldrang’ niet ging gebeuren. Dat is nergens gebeurd.’

Na een verloren coronajaar bereidden alle cultuurhuizen zich voor op het nieuwe cultuurseizoen, maar bij het publiek is de ‘knaldrang’ ver te zoeken. De nieuwe maatregelen in verband met het coronavirus laten zich meteen voelen in de ticketverkoop. Ook bij Het Depot komt het maar traag op gang: ‘Ik hoor virologen steeds zeggen: ‘Probeer uw contacten te beperken’, ‘draag een mondmasker’, ‘CST is een kaas met grote gaten in’… Dat is drie keer zeggen: ‘Ga vooral niet naar een evenement met veel publiek’, dus echt reclame maken die mannen niet voor ons.’

Waar blijft het publiek?

Sinds 27 november 2021 hangt de cultuursector vast aan verschillende maatregelen die het publiek buitenhouden. Cultuurhuizen stellen slechts een beperkte capaciteit ter beschikking, het mondmasker moet overal gedragen worden, mensen mogen enkel binnen wanneer ze hun Covid Safe Ticket laten scannen enzovoort. De behoefte aan samenkomen is wel groot, maar dat soort regels schrikt mensen af. Niemand zit te wachten op 10 dagen quarantaine, dus besluit het publiek zich tevreden te stellen met een cafébezoek. 

En ook communicatie vanuit de overheid is volgens Mike Naert onrustwekkend: ‘Virologen creëren een soort ‘angstpsychose’ voor mensen die weinig risico lopen om naar voorstellingen te gaan, ook al volgt onze sector de maatregelen streng op.’ De cultuursector is een sector waarbinnen het harde werk gecompenseerd wordt door de vreugde van wat er op een podium gebeurt. Naast de angst die bezoekers nu ervaren, zit daar ook voor werknemers een continue stress in. Mike Naert merkt dat de overheid die stress terug heeft aangewakkerd. 

‘Na 20 maanden duisternis was er eindelijk weer een beetje licht, maar de duisternis treedt weer in. Het is ook mentaal verschrikkelijk zwaar.’ – Mike Naert, directeur Het Depot

Economische druk

De sector staat niet alleen organisatorisch, maar ook economisch onder druk. De ticketverkoop loopt enorm moeizaam en mensen zijn het beu om steeds dezelfde Belgische bands te zien. Toch heeft Mike Naert het gevoel dat ze niet veel meer mogen doen en dat zorgt voor problemen. Het Sportpaleis, de grootste concertzaal van België, heeft volgens hem volle zalen nodig om kleinere voorstellingen die het minder goed doen te financieren. ‘Geld verliezen op kleine foyershows is ingecalculeerd, maar geld verliezen op grote shows, dat kan niet’, verduidelijkt hij. 

Op zoek naar oplossingen

Het is belangrijk dat we niet bij de pakken blijven zitten en denken aan een oplossing die de cultuursector weer wat leven in kan blazen, zo vindt Mike Naert. ‘We nemen opnieuw onze solidaire rol op met de rest van de maatschappij, maar we vinden het belangrijk dat we openblijven deze keer. Ik denk dat het nu tijd is dat het omgekeerde ook gebeurt, dat de maatschappij solidair is met onze sector.’ 

Maar Mike neemt ook zelf het heft in handen met zijn solidariteitsfonds LIVE2020. Zij haalden eerder ongeveer 1 miljoen euro op voor mensen die werken in de cultuursector en de heropstart van kleinere huizen. De inzamelactie bestond uit vijf steunrondes, waardoor 90 projecten een som van ongeveer 2.500 euro kreeg. Al is dat volgens hem ‘maar een peulschil ten opzichte van de steun die er nodig is’. 

 Op deze manier hopen ze mensen weer aan te moedigen, want ook mentaal weegt de situatie zwaar door. ‘Na 20 maanden duisternis was er eindelijk  een beetje licht, maar de duisternis treedt weer in. Het is ook mentaal verschrikkelijk zwaar’, beschrijft Mike Naert. Bij het Depot merken ze nu al een uitval van verschillende freelancetechniekers op. Velen onder hen besluiten een andere job te zoeken omdat ze niet meer rondkomen in de cultuursector.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door LIVE2020 (@supportlive2020)

De oproep

Inschatten hoe de situatie zal evolueren is voorlopig nog moeilijk, maar één ding is voor Mike heel zeker: ‘Je mag niet onderschatten dat dit niet ophoudt met de dag dat de maatregelen ophouden. We weten dat het nog lang kan duren, daar zijn we realistisch in.’ De onzekerheid blijft dus nog even, want zelfs al zou het in België opgelost zijn, dan is er nog de rest van Europa. Wij Belgen zijn  volgens Mike in het internationaal touren maar een kleine speler, maar voor Belgische bands is die manier van optreden van groot belang. 

Nu de nieuwe maatregelen die 27 november van kracht gingen weer aangekondigd zijn, beslissen steeds meer steden en gemeenten evenementen af te gelasten en zalen te sluiten. Het enige wat de sector nog kan doen is vragen: blijf komen en blijf organiseren, in alle veiligheid.

Tekst: Aurelie van Herk
Foto: Alevision via Unsplash